تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

اتهام علیه ایران
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «اتهامات آمانو به ایران» در مورد گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «گزارش اخیر یوکیا آمانو ‌‌هرچند در ظاهر مشابه گزارش‌های گذشته آژانس به نظر می‌‌رسد و حاوی گزاره‌ها و جملات دوپهلو است اما باید گفت لحن این گزارش از شدت بیشتری برخوردار است و اتهامات بیشتری را به ایران وارد می‌‌کند؛ اتهاماتی که به اثبات نرسیده است.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «گزارش به عدم اجازه ورود دو بازرس این سازمان از سوی ایران اشاره و به آن اعتراض کرده است. با این حال این اعتراض منطقی به نظر نمی‌‌رسد. این حق قانونی ایران است که به رد یا تأیید بازرسان آژانس بپردازد. ایران همانند هر کشور دیگر می‌‌تواند دلیل بیاورد و با ذکر دلیل از پذیرش یک بازرس خاص سر باز بزند.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده است: «در زمینه شکستن پلمب‌ها اگر موازنه مواد موجود به هم خورده باشد، آنگاه آژانس می‌‌تواند نشان دهد که شکستن پلمب‌ها اتفاقی نبوده و عمدی بوده است. یعنی کم و زیاد شدن مواد می‌‌تواند به یکی از مسائل مورد مناقشه تبدیل شود.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «در مورد سایت‌های غنی‌سازی که ایران به آژانس اعلام نکرده به نظر می‌‌رسد ایران این‌گونه استدلال می‌‌کند که ایران غنی‌سازی را حق قانونی خود می‌‌داند و به هر حال ایران باید بتواند در صورت حمله اسرائیل به مراکز اعلام شده مثل نطنز، در مراکز دیگری غنی‌سازی را انجام دهد. ایران این بحث را به جامعه جهانی هم گفته که هیچ دلیلی وجود ندارد که این مراکز را به آن‌ها اعلام کند و به نوعی به دشمنان‌اش نشان دهد که به کجا حمله کنند.»

متن کامل سرمقاله

مافیای اقتصادی؟
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «قصه هدفمندکردن یارانه ها و این بار مافیا» در مورد واکنش دولت علیه انتقاداتی است که درباره قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مطرح می‌شود.

در این سرمقاله آمده است: «قانون هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین و در عین حال جنجال‌برانگیزترین طرح‌های اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که از آن به عنوان جراحی بزرگ اقتصاد ایران یاد می‌شود.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «نکته‌ای که باردیگر واکنش تعدادی از کارشناسان و مجلسیان را به همراه داشت، این اظهارات که یادآور افشاگری‌های بی نام و تاکیدات گذشته بر وجود مافیای اقتصادی در بخش‌هایی مانند نظام بانکی، نفت، مسکن، واردات سیگار و... بود. بازهم با این پاسخ اساسی از سوی سایر مسوولان نظام مواجه شد که کوچک‌ترین نشانی از این ستاد یا مافیا بدهید تا برخوردی قاطع با آن‌ها داشته باشیم.»

نویسنده سرمقاله مردم سالاری افزوده: «نمایندگان مجلس با بیان اینکه وجود چنین ستادی در داخل نظام و به خصوص در مجلس اساساً امکان‌پذیر نیست، براین اعتقاد هستند که به خاطر تبدیل طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به قانون، دولت موظف به حذف تدریجی یارانه‌ها و واقعی کردن قیمت‌ها طی مدت یاد شده در قانون بوده و حتی اگر به فرض، چنین ستادی هم وجود داشته باشد، اراده نظام براجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قرار گرفته است.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «دولت نه تنها نباید از انتقادات که در بدترین حالت می‌توان نام آن را مانع‌تراشی گذاشت، به عنوان یک نکته منفی برداشت کند، بلکه باید از آن‌ها استقبال کرده و در جهت رفع اشکالات احتمالی در مسیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بهره برداری کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «لازم اما ناكافی»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «حالا همه آن ناله را می‌شنوند»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «آرماگدون یا آخر زمان انحرافی غرب»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)