تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

مسائل ایران و اعراب
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «گمانه‌هایی درباره پیشنهاد ایران به همسایگان عرب» در مورد سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد به قط و گسترش روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

در این سرمقاله آمده‌است: «در خصوص دیدار دیروز امیر قطر با ملک عبدالله نکته مهمی که مطرح شده است، بحث طرح پیشنهاد ایران است که مورد توجه منابع خبری قرار گرفته است. با توجه به سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد به قطر برخی منابع اعلام کردند که رئیس جمهور ایران در این دیدار پیشنهادی در جهت گسترش روابط تهران با کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح کرده است.»

این سرمقاله افزوده‌است: «محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور سفرهای متعددی به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه شورای همکاری خلیج فارس داشته که اصل این سفر نشان می‌دهد که این فرایند قابل توجه است. اما آنچه از منظر ما شاید شرایط فعلی را ویژه کرده، این است که هر چقدر بتوانیم کشورهای منطقه را با خود هماهنگ‌تر کنیم، میدان مانور ما در منطقه بیشتر خواهد شد.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس چند مسئله دارد که باید قبل از طرح موضوع تازه، شرایط حل آن‌ها حاصل شود. یکی از این مسایل حافظه ذهنی و شرایط تاریخی این کشورها است که با کشور ما تعارضاتی دارند. نکته دوم مناقشات ما با جهان غرب در حوزه مسایل منطقه‌ای به ویژه در حوزه خلیج فارس است. بخشی عظیمی از این سیاست‌ها مانع اثر بخشی نگاه ما در منطقه می شود.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «با توجه به حساسیت فناوری‌های نوینی که ایران از آن برخوردار است و نوع رویکردی که کشورهای عربی تاکنون داشته‌اند، سفر رئیس‌جمهور کشورمان می‌تواند این فضا را در اختیار کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دهد تا آن‌ها با رویکردهای نوین جمهوری اسلامی ایران مطلع شوند. اگر بخواهیم آن‌ها در این زمینه از فعالیت‌های ما حمایت کنند، این حمایت باید در جایگاه‌های بین‌المللی مانند شورای امنیت و غیره صورت بگیرد.»

متن کامل سرمقاله

نارضایتی از تصمیم احمدی‌نژاد
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «كجاست داوری؟» در مورد واکنش مسئولان وزارت امور خارجه ایران به معرفی نمایندگان رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی است.

در این سرمقاله آمده است: «بعد از انتصاب نمایندگان ویژه‌ای از سوی رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی، موضع‌گیری‌های این روزهای مسئولان دستگاه دیپلماسی كشور نشان از نوعی نارضایتی، اگر نگوییم عصبانیت، از این اقدام دارد.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «عمده استدلال بدنه دیپلماسی كشور این است كه اینگونه تغییرات در ساختار تصمیم‌گیری سیاست خارجی، به واسطه اختلالات كاركردی كه در راه حفظ منافع ملی، به وجود می‌آورد، دیپلماسی ایرانی را با سرگردانی زایدالوصفی مواجه می‌كند و از این طریق زمینه را برای سوء‌استفاده سایر دولت‌ها، با توجه به سطح قدرت و تاثیرگذاری آن‌ها، فراهم می‌كند. استدلالی كه از مبانی نظری غنی نیز در مطالعات روابط بین‌الملل برخوردار است.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز افزوده: «طولی نخواهد كشید كه در نشست‌های غیر رسمی كه میان دیپلمات‌ها رسم هم هست، سایرین از همتایان ایرانی‌شان بپرسند راستی چه كسی دستگاه سیاست خارجی شما را مدیریت می‌كند؟ یا هیأت شما كدام یك از وزرای امور خارجه را نمایندگی می‌كند؟»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «سیاست مدرن باید به سیاست‌مداران آموخته باشد كه هر نهادی باید كار ویژه خود را در دنیای سیاست ایفا كند. نهاد داوری اختلافات میان مسئولان دستگاه سیاست خارجی، مطبوعات نیست. همان طور كه نهاد نقد عملكرد سیاست خارجی، حكومت نیست. تنها اجازه دهید ما نقدمان را كنیم و شما داوریتان را نزد داوران ببرید، مردم چشم انتظار توسعه منافع ملی‌شان هستند و برای زایل شدن آن به نظر نمی‌رسد توجیهی را پذیرا باشند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «رسانه مستقل، وجدان جامعه»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «حلقه مفقوده در اقتصاد توسعه»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «نودسازی یا نودسوزی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)