تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مجلس و طرح بازنشستگی استادان دانشگاه‌

مجلس شورای جمهوری اسلامی ايران طرحی را در رابطه با موضوع بازنشستگی استادان دانشگاه‌های ايران در دست بررسی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی‌رضا سليمی، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ايران با اشاره به لزوم برخورد دقيق با موضوع بازنشستگی اساتيد دانشگاه از ارائه طرحی از سوی مجلس برای بررسی اين موضوع خبر داد.


وی گفت که مجلس سعی دارد اين موضوع را در يک «فضای آرام» پيگيری کند تا «گروه‌های علمی دغدغه اين موضوع را نداشته باشند.»

سليمی گفت: «ما در کميسيون آموزش بحث بازنشستگی اساتيد را مورد بررسی قرار داديم و در ملاقات با وزير علوم نيز اين موضوع مورد بررسی دقيق‌تر قرار می‌گيرد و پس از آن طرحی تهيه می‌شود.»

معاون اداری وزارت علوم: تاکنون با موردی که به دليل سياسی بازنشستگی اتفاق افتاده باشد مواجه نشده‌ام

وی ضمن بيان اين که «بحث بازنشستگی اين گروه بحث ظريف و حساسی است» گفت که «وزارت علوم بايد با تأمل به اين بحث وارد شود.»

سليمی افزود: «اگر بخواهيم بنيه علمی و نخبگان دانشگاهی را به راحتی از دست بدهيم قطعأ در مسير يپشرفت کشور با مشکلاتی مواجه خواهيم بود.»

از سوی ديگر علی‌اکبر متکان، معاون اداری و مالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد دلايل بازنشستگی استادان دانشگاه‌های ايران گفت: «چه در سطح وزارت علوم و چه در سطح دانشگاه تا کنون با چنين موردی که به دليل سياسی بازنشستگی اتفاق افتاده باشد مواجه نشده‌ام.»

وی اضافه کرد: «بازنشستگی اساتيد بر اساس قانون انجام می‌شود و در صورت نياز به بازنگری در اين زمينه وزارت علوم در کارگروه‌های تخصصی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

دو روز پيش محمد حسين مقيمی، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران از بازنشستگی حدود ۴۰ نفر عضو هيات علمی اين دانشگاه از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

وی گفت تمامی اين افراد «مطابق ضوابط و مقررات مربوطه» بازنشسته شده‌اند و هيچ گونه اقدام «غيرقانونی» در اين زمينه صورت نگرفته است.

در چند ماه اخير رؤسای بيش از ۲۰ دانشگاه و مرکز آموزشی ايران نيز تغيير کرده‌اند. وزارت علوم هدف اين جايگزينی‌ها را تقويت آموزش عالی عنوان می‌کند اما منتقدان از آن به عنوان «تصفيه» ياد می‌کنند.

در پی حوادث پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، مقامات ايران دانشگاه‌ها را به عنوان يکی از مهم‌ترين بسترهای شکل‌گيری نيروهای مخالف دانستند و آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران بر لزوم تغييرات اساسی در دانشگاه‌ها تأکيد کرد.

پس از آن سايت‌های مخالف دولت، در آذرماه سال گذشته خبر از تشکيل «کميته‌های ويژه‌ با همکاری وزارت علوم و مسئولان دولت در همه دانشگاه‏ها» دادند که بازنشسته کردن اجباری و اخراج شماری از استادان را در برنامه‌ کاری خود دارد.

به دنبال آن کامران دانشجو، وزير علوم نيز از اخراج استادانی سخن گفت که «با نظام همسو» نيستند و «التزام عملی به ولايت فقيه» ندارند.

کامران دانشجو شاخص‌های مورد نظر خود برای گزينش اعضای جديد هیأت‌علمی دانشگاه‌ها را «فطرت و کمال انسانی، تفکر مهدويت، مقابله با ليبرال‌دمکراسی غربی و تربيت سرباز برای امام زمان» اعلام کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)