تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد متکی از سخنان «ناپخته» نماینده رئیس‌جمهور

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران از آن‌چه که سخنان «ناپخته» برخی از اعضای دولت در حوزه سیاست خارجی نامید، انتقاد کرد و گفت که «تضعیف دستگاه دیپلماسی كشور توسط برخی از اعضای دولت مصداق بر شاخه نشستن و بن بریدن است.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، متکی امروز گفت: «مشخص نیست آقای بقایی بر اساس كدام مسئولیت و از چه جایگاهی اینگونه سخنان نسنجیده را بیان می‌كند، در حالی كه هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان كه موجب بروز مشكل در روابط خارجی شد، از بین نرفته است. »


حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، روز گذشته از انتصاب دو نماینده ویژه جدید توسط احمدی‌نژاد در حوزه‌های آفریقا و آمریکای جنوبی خبر داده بود.

بقایی که اخیرا از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در امور آسیا منصوب شده، هفته گذشته گفته بود: «کشتار دسته جمعی ارامنه توسط ترک‌ها» انجام شده است.

پس از انتشار این اظهارات به نقل از بقایی، احمد داوود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از منوچهر متکی خواهان توضیح شد.

وزیر امور خارجه ایران خواهان «فصل‌الخطاب دانستن» نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در «پرهیز از موازی كاری در سیاست‌ خارجی» شد

اما حمید بقایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهارنظر منتسب به خود را «اشتباه رسانه‌ها» دانست.

متكی از مسئولان و مدیران دولت خواست «هزینه كشور را در اداره روابط خارجی با ناپخته سخن گفتن در این عرصه بالا نبرند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین خواهان «فصل‌الخطاب دانستن» نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در «پرهیز از موازی كاری در سیاست‌ خارجی» شد.

محمود احمدی‌نژاد اخیرا چهار نماینده در امور خارجی منصوب کرده است.

رئیس‌جمهور ایران، اسفندیا رحیم مشایی را به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور خاورمیانه، حمید بقایی را به عنوان نماینده ویژه در امور آسیا، محمدمهدی آخوندزاده را به عنوان نماینده ویژه در امور دریای خزر و ابوالفضل ظهره‌وند را به عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان منصوب کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، این انتصاب‌ها را غیرقانونی اعلام کرده است.

برخی از نمایندگان مجلس نیز معرفی نمایندگان رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی را «موازی‌کاری» دانسته‌اند.

قدرت‌الله علیخانی یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ایران نیز گفته که «احتمالا رئیس‌جمهوری با وزیر امور خارجه مشکل پیدا کرده است و این کارها را می‌کند تا وزیر امور خارجه استعفا دهد.»

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز دوشنبه هشت شهریور ٨٩ در دیدار با رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت ایران به طور ضمنی مخالفت خود را با تصمیم محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت:‌ «مسائل مربوط به سیاست خارجی باید تنها توسط وزارت امور خارجه پیگیری شود و دولت باید از موازی کاری بپرهیزد.»

رهبر ایران افزود: «اعتماد به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایفشان از نکات مدیریتی است که باید مورد توجه هیأت دولت قرار گیرد.»

پس از اظهارات رهبر ایران، روز گذشته اسدالله بادامچیان، حسین سبحانی‌نیا و محمد دهقان سه تن از نمایندگان اصولگرای مجلس به محمود احمدی‌نژاد تذکر کتبی دادند و خواهان لغو انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در سیاست خارجی شدند.

همچنین تارنمای الف که متعلق به احمد توکلی، نماینده اصولگرای منتقد دولت است، خطاب به رحیم‌مشایی و بقایی نوشت که «پنبه نشنیدن یا خود را به نشنیدن زدن یا بی‌توجهی به اوامر ولی فقیه را از گوش خود درآورید.»

این تارنما، عاقبت «نافرمانی از ولایت فقیه» را برای رحیم‌مشایی و بقایی، «دردناک» توصیف کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حکایت سعدی است و کمر به خدمت تا کردن.....

-- بدون نام ، Sep 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)