تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
محمد خاتمی:

«خردمندان به جای متوهمان خشونت‌‌گرا میدان‌دار شوند»

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، ایجاد فضای امن و برگزاری انتخابات آزاد را در گروی «میدان‌داری خردمندان خیرخواه به جای متوهمان خشونت‌گرا» دانست.

به گزارش تارنمای محمد خاتمی، او در جمع جوانان و دانشجویان گفت: «كسانی كه جز خشونت راهی نمی‌شناسند و برایشان قانون و ارزش‌های اصیل اسلامی و ملی مهم نیس، نمی‌خواهند از التهاب جامعه كاسته شود.»


رئیس‌جمهور پیشین ایران بدون اشاره به نام آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران که چندین بار از سیاست «جذب حداکثری و دفع حداقلی» مخالفان دولت سخن گفته، این سیاست را باعث «امید» خواند و این پرسش را مطرح کرد که «چرا وقتی سخن از وحدت و جذب حداكثری است، رفتار‌هایی روی می‌دهد که وضع را بدتر می‌کند و چرا باید با بخشنامه‌های كذایی، محدودیت بیشتربرای مطبوعات و رسانه‌ها ایجاد شود؟»

رئیس بنیاد باران همچنین آزادی برخی از زندانیان سیاسی را «آزادی نیم‌بند» خواند و خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی شد.

رئیس بنیاد باران آزادی برخی از زندانیان سیاسی را «آزادی نیم‌بند» خواند و خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی شد.

خاتمی افزود:‌ «چرا باید آزاد‌شدگان به بند برگردند؟ چرا باید محافل و رسانه‌ها و نهادهای خاص بر تهمت‌زنی و ناسزاگویی بیفزایند و چرا باید شاهد برخورد‌های تخریبی، خشن و هتاكانه علیه شخصیت و كسانی باشیم كه به هر حال نظری مخالف با نظر رسمی رایج دارند؟ چنان كه نمونه‌هایش را این روزها در تهران و شیراز دیدیم.»

جمعه ١٢ شهریور ٨٩، نیروهای «بسیج و لباس شخصی» به منزل مهدی کروبی یکی از رهبران مخالفان دولت در تهران حمله کردند. در همین روز مسجد قبا در شیراز که محل برگزاری نماز و سخنرانی آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از مراجع تقلید است، مورد حمله لباس شخصی‌ها قرار گرفت و تعدادی نیز زخمی شدند.

محمد خاتمی در این سخنرانی، «دروغ و ناسزاگویی» را یکی از آفت‌های کنونی جامعه ایران اعلام کرد و پرسید که چرا مدعی‌العموم با «ادعای مضحک» دریافت صدها میلیون دلار از خارجی‌ها توسط سران مخالف دولت، برخورد نمی‌کند؟

حید مصلحی، وزیر اطلاعات ایران اخیرا گفته بود که کشورهای خارجی در سال‌های گذشته ١٧میلیارد دلار به منظور سرنگونی جمهوری اسلامی ایران به مخالفان حکومت ایران کمک مالی کرده‌اند.

آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان ایران نیز پنجم مرداد ماه گذشته در قم گفته بود که سندی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا یک میلیارد دلار از طریق «افراد سعودی» به «سران فتنه» داده است.

سران فتنه اصطلاحی است که مقامات حکومت ایران عمدتا درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالفان به کار می‌برند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی پس از اظهارات آیت‌الله جنتی طی نامه‌ای به مراجع تقلید، نسبت به اظهارات او اعتراض کردند و از مراجع تقلید خواستند که از دبیر شورای نگهبان بخواهند سند و مدرک خود را ارائه کند تا مردم «در جریان واقعیت و یا افترا و دروغ» قرار گیرند.

رئیس‌جمهور پیشین ایران همچنین «اغتشاشگر، فتنه‌گر و خس و خاشاک خواندن مخالفان و برخورد خشن» با آن‌ها را سبب «مزمن شدن مشکل و دشواری حل آن» دانست.

حامیان حکومت ایران، مخالفان دولت را «فتنه‌گر» می‌خوانند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران نیز سال گذشته، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را «خس و خاشاک» نامید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

وای چه شجاعتی .....!!!!!

-- بدون نام ، Sep 6, 2010

درود بر تو در زمان ریاست جمهوریت رشدی در فهم جوانان بوجود آوردی که هر روز افزون میشود و بنی امیه را سخت می آزارد و راهی هم پیدا نمی کند.

-- اکبر ، Sep 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)