تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
علی لاريجانی:

«مذاکرات خاورميانه محکوم به نابودی است»

علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی ايران از طرح صلح خاورميانه به‌عنوان « گفت‌وگوهای سازش» ياد کرد و آن را تنها به منظور «ايجاد فضای تنفسی» برای اسرائيل دانست.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، رئيس مجلس ايران امروز در باره آغاز از سرگيری مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطين اظهار نظر کرد.


وی در سخنان خود ضمن تاکيد بر اين‌ که «مسئله فلسطين يک موضوع حاشيه‌ای نيست»، اين مذاکرات را «کمک به اسرائيل» و «هموار کننده مسير آمريکا» خواند.

علی لاريجانی با طرح اين سئوال که «چگونه موضوع فلسطين... در دامان طرح‌های مختلف صلح و مذاکرات متنوع هيچ وقت سامان و آرامش پيدا نمی‌کند؟» ادامه داد: «مسئله اصلی برای غرب هرگز سرنوشت مردم فلسطين نبوده و نيست.»


رئيس مجلس ايران زمينه‌های آغاز مذاکرات صلح خاورميانه را چنين تحليل کرد که از سويی «آمريکايی‌ها با توجه به در پيش بودن انتخابات در سال آينده، صحبت از صلح در خاورميانه به ميان می‌آورند» و از سوی ديگر پس از جنگ غزه و حمله اسرائيل به کشتی‌های امدادرسانی در اين منطقه، «فضای بد» عليه اسرائيل «بايد به‌گونه‌ای مديريت شود»؛ بنابراين آن‌ها با صدور قطع‌نامه عليه ايران و متهم ساختن حزب‌الله لبنان «به يک نوع سرگرمی‌سازی در منطقه دامن زدند.»

«اوباما حتی يک اپسيلون هم در حق مردم فلسطين حرکتی نکرده است»

وی در مخالفت با سياست‌های آمريکا در منطقه تاکيد کرد که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا با وجود سخنان خود «حتی يک اپسيلون هم در حق مردم فلسطين حرکتی نکرده است.»

وی گفت: «اگر آمريکايی‌ها فکر می‌کنند با اين‌گونه اقدامات می‌توانند مجالی در منطقه پيدا کنند تا مذاکرات کودکانه خود را شروع و از درون آن يک حيثيت برای خودشان دست و پا کنند، در اشتباه هستند زيرا خيلی زود پوچ بودن هدفشان مشخص می‌شود.»

رئيس مجلس ايران با بيان اينکه «اين مذاکرات قبل از تولد محکوم به نابودی است»، «حمايت دينی» جمهوری اسلامی ايران از فلسطين را يک «وظيفه اسلامی» خواند.

آمريکا و گروه چهار جانبه متشکل از آمريکا، روسيه، اروپا و سازمان ملل متحد، دولت‌های اسرائيل و فلسطين را دعوت کرده‌اند که روز دوم سپتامبر در واشنگتن مذاکرات مستقيم صلح را از سر گيرند.

اين دور از مذاکرات قرار است ابتدا در روز اول سپتامبر با ديدارهای جداگانه باراک اوباما با محمود عباس، رئيس دولت فلسطين و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل آغاز شود و سپس در شامگاه همان روز ضيافت شام مشترکی برپا گردد.

بان کی ‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که نبايد مذاکرات مستقيم خاورميانه را به هدر داد.


اين مذاکرات با استقبال کشورهای جهان روبه‌رو گرديد اما جهان عرب با شک و ترديد با آن برخورد کرد.

گروه فلسطينی حماس، از نيروهای نزديک به ايران، از جمله مخالفان سرسخت ادامه مذاکرات با اسرائيل است.

دولت ايران در طول سال‌ها همواره با مذاکرات فلسطين و اسرائيل مخالفت کرده است. مقامات ايرانی، از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران بارها از «نابودی اسرائيل» سخن گفته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)