تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

احتمال گذشت از قصاص دو محکوم پرونده کهريزک

والدين سه تن از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهريزک احتمالا از قصاص دو محکوم به مرگ پرونده اين بازداشتگاه، گذشت خواهند کرد.

خبرگزاری مهر بر اساس اظهارات «يک منبع آگاه» خبر داده است که والدين محسن روح‌الامينی، محمد کامرانی و امير جوادی‌فر، سه تن از کسانی که سال گذشته در بازداشتگاه کهريزک کشته شدند؛ «به احتمال زياد» دو افسر نگهبان نيروی انتظامی را که در اين رابطه مجرم شناخته شده‌اند، خواهند بخشيد.


اين دو افسر نگهبان ابراهيم محمديان و محمد خميس‌آبادی نام دارند.

اين منبع گفته است که خانواده‌های روح‌الامينی، کامرانی و جوادی‌فر از صدور حکم تعليق سه مقام ارشد قضايی در رابطه با پرونده بازداشتگاه کهريزک استقبال کرده‌اند.

يکی از خواست‌های اين خانواده‌ها همواره رسيدگی به پرونده آمران اين حوادث بوده است

وی با تاکيد بر اين که يکی از خواست‌های اين خانواده‌ها همواره رسيدگی به پرونده آمران اين حوادث بوده، گفته است: «اين خواسته اکنون تقريبا محقق شده است» و «آن‌ها اميدوارند که اين پرونده بعد از اين نيز در مسير صحيح رسيدگی و اجرا قرار گيرد.»

روز شنبه گذشته خبرگزاری مهر اعلام کرد که شعبه يک دادگاه انتظامی قضات در باره بررسی مسئوليت سه نفر از مسئولين ارشد دادستانی تهران در پرونده حوادث سال گذشته بازداشتگاه کهريزک، حکم تعليق قضايی آن‌ها را صادر و به نامبردگان ابلاغ کرده است.

بر اساس اين حکم افراد ياد شده بايد از سمت‌هايشان برکنار شده و در مورد اتهامات طرح شده در پرونده، مسئوليت خويش را بپذيرند و خارج از مصونيت قضايی مانند شهروندان عادی پاسخگو باشند.

روز اول شهريورماه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل ایران حکم تعليق اين سه مقام قضایی را تائيد کرد اما هنوز قوه قضاییه ایران نام اين سه نفر را اعلام نکرده است.

مخالفان دولت از «سعید مرتضوی، حسن زارع‌ دهنوی مشهور به قاضی حداد و علی‌اکبر حیدری‌فرد» به عنوان سه مقام قضایی تعلیق شده، نام می‌برند.

روز گذشته علی‌اکبر حيدری‌فرد، داديار سابق دادسرای ويژه امنيت تهران در نامه‌ای صدور اين حکم را «اقدامی غير عادلانه و غير معمول» خواند.

وی در نامه خود ضمن دفاع از «قانونی بودن بازداشتگاه کهريزک» حکم صادر شده را «بر اساس اغراض سياسی و جناحی» دانست که حيثيت قضات ويژه امنيت تهران را «به نحو بی‌سابقه‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی مخدوش می‌کند.»


در ۹ تيرماه گذشته نيز سازمان قضايی نيروهای مسلح از صدور حکم ۱۲ نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهريزک خبر داده بود که دو نفر از آن‌ها به اتهام «ضرب و جرح عمدی منجر به قتل» به مجازات مرگ محکوم شدند.



بازداشتگاه کهریزک پس از آن مشهور شد که دست‌کم امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد كامرانی، سه نفر از معترضان به نتیجه انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، در آن بر اثر «شکنجه» جان دادند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)