تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

وضعیت تاج‌زاده و نوری‌‍‌زاد: نگرانی مشاركت

جبهه مشاركت ایران با صدور بیانیه‌ای نسبت به «بی‌خبری» از وضعیت مصطفی تاج‌زاده و محمد نوری‌‌زاد كه به تازگی به زندان برگشته‌اند، ابراز نگرانی كرد.

به گزارش تارنمای جرس، جبهه مشاركت در این بیانیه افزود: «صدای خرد شدن استخوان ظلم از درون اوین طنین انداز شده است.»


این حزب مخالفت دولت ایران، بی‌خبری از وضعیت این دو زندانی را «اوج قانون‌شکنی زندانبانان سیاه دل» خواند.

جبهه مشاركت در این بیانیه، «انتقام‌گیری و عقده‌گشایی شخصی نهادهای امنیتی و نظامی» نسبت به زندانیان سیاسی را دلیل «شكست كودتا» نامید.

بیانیه جبهه مشاركت می‌افزاید: «نهادهای امنیتی و نظامی چون توان برخورد عقلی و منطقی ندارند، درفش و تیغ بر می‌کشند و با به زندان انداختن این عزیزان و محروم کردن آن‌ها از بدیهی‌ترین حقوق یک زندانی می‌خواهند زبان حق‌گوی آن‌ها را ببرند و قلم حقیقت نویس آن‌ها را بشکنند.»

جبهه مشاركت، بی‌خبری از وضعیت تاج‌زاد و نوري‌زاد را «اوج قانون‌شکنی زندانبانان سیاه دل» خواند

جبهه مشاركت همچنین «بازیچه قرار گرفتن اركان قوه قضاییه ایران توسط بازجویان و مفتشان خدانشناس» را دلیلی برای «محو كامل استقلال قوه قضاییه» اعلام كرده است.

بیانیه جبهه مشاركت این‌گونه رفتارها را سبب «سرنگونی جمهوری اسلامی ایران» دانسته است.

مصطفی تاج‌زاده از اعضای ارشد جبهه مشارکت ایران پس از حدود پنج ماه مرخصی، صبح ٢٤ مردادماه گذشته با تمدیدنشدن مرخصی‌اش به زندان اوین برگشت.

او در جریان حوادث پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در سال ۸۸ بازداشت شد و به مدت ۹ ماه، بدون حکم در زندان بود تا این‌که اسفند ۸۸ به مرخصی آمده بود.

مرخصي تاج‌زاده پس از آن لغو شد كه او به همراه شش عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ۱۷ مرداد ماه جاری با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران و محمدکاظم بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، نسبت به «دخالت غیرقانونی» یک گروه نظامی و اطلاعاتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعلام جرم کرده بودند.

آن‌ها در این شکایت، از فردی به نام «سردار مشفق» نام برده و او را به همراه یک گروه اطلاعاتی و نظامی متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸ کرده بودند.
محمد نوری‌زاد، روزنامه نگار و فیلم‌ساز ایرانی نبر که سوم تیر ٨٩ به مرخصی آمده بود، ٢٧ مرداد گذشته به زندان اوین فراخوانده شد.

او پيش از بازگشت به زندان در تارنمای شخصی‌اش نوشته بود: «مرا به کجا خواهند برد در زندان اوین؟ نمی‌دانم مرا به کجا خواهند برد. انتظار پذیرایی ندارم. انتظار رفتار و برخورد خوب ندارم. ممکن است مرا بزنند، بدجوری.»

نوری‌زاد در این متن کوتاه احتمال داده که به اتهام «محاربه» ممکن است به «دم‌تیغ» سپرده شود.

احضار نوری‌زاد پس از آن صورت گرفته که او یکشنبه ٢٤ مرداد، ششمین نامه سرگشاده‌اش را خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نوشته بود.

این روزنامه‌نگار فروردین ٨٩، به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به مقامات» به سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨، ده‌ها روزنامه نگار، فعال سیاسی و فعال حقوق بشر در ایران بازداشت و عمدتا به حبس‌های طولانی محکوم شدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)