تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

استرات‍ژی نظامی ایران
سرمقاله امروز روزنامه ابتكار با عنوان «استراتژی بازدارندگی ایران» در خصوص استراتژی نظامی ايران است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «روز یکشنبه ایران اولین هواپیمای بدون سرنشین جت را رونمایی کرد. تداوم پرواز در ارتفاع زیاد و مسافت‌های دوردست، سرعت بالا، توان انجام دادن ماموریت‌های مختلف با اهداف گوناگون از قابلیت‌های این جت بمب افکن عنوان شده است. با توجه به این اقدام استراتژی نظامی ایران چیست و آیا این استراتژی ارتباطی به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه دارد؟»

نویسنده سرمقاله افزوده: «استراتژی نظامی ایران مبتنی بر بازدارندگی دفاعی همه جانبه است. منظور از بازدارندگی همه جانبه هم بازدارندگی متقارن است هم بازدارندگی غیرمتقارن. دلیل این که جمهوری اسلامی ایران این نوع استراتژی را انتخاب کرده است، این است که نوع تهدیداتی که جمهوری اسلامی در محیط پیرامونی خودش و در سطح بین‌المللی با آن‌ها مواجه است از هر دو جنس است. یعنی بخشی از این تهدیدات، تهدیدات سنتی متقارن است نظیر تهدیداتی که از جانب اسرائیل یا آمریکا وجود دارد.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «از نظر سیاسی هم به طورطبیعی رونمایی از سلاح‌های جدید، انجام مانورهای نظامی و اقدامات دیگر خصلت بازدارندی دارند و در معنای سیاسی به نوعی ارسال پیام به طرف مقابل است، مبنی بر این که ایران آمادگی نظامی لازم را دارد تا طرف مقابل را از انجام هرگونه ماجراجویی در مورد ایران منصرف سازد.»

متن کامل سرمقاله

قیمت‌گذاری دستوری
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تناقض آزادسازی و قیمت دستوری» در خصوص سياست‌های قيمت‌گذاری و هدفمندی يارانه‌ها است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «شهروندان ایرانی بیش از دو سال است كه هر چند روز یك بار خبری درباره هدفمند كردن یارانه‌ها از زبان مسوولان می‌شنوند و با نوعی نگرانی از خود می‌پرسند، سرانجام چه خواهد شد. بیش‌ترین ابهامی كه مردم دارند این است كه پس از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، دخل و خرج آن‌ها چه تغییری می‌كند و آیا آن‌ها را در موقعیت بهتر قرار می‌دهد یا بدتر؟ مدیران مرتبط با هدفمند كردن یارانه‌ها نیز شاید به دلایلی كه خود بر آن‌ها آگاه هستند، در دادن اطلاعات بیشتر نوعی امساک به خرج داده و بر میزان سردرگمی‌ها می‌افزایند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «تازه‌ترین رویدادها درباره اجرای این قانون سرنوشت‌ساز، نگرانی روزافزون آن‌ها درباره افزایش قیمت كالاها و خدمات است. سخنگوی كارگروه طرح تحول اقتصادی روز دوشنبه در توضیح نگرانی دولت از افزایش قیمت كالاها و خدمات به ویژه آن دسته از كالاهایی كه توسط شركت‌های دولتی تولید و عرضه می‌شوند، نكاتی را مطرح كرده و هشدار داده است كه دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند خودسری كرده و قیمت تولیدات خود را افزایش دهند.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «خودسرانه یعنی چه؟ فرض كنید كه شركت‌های دولتی در وضعیت جدیدی قرار گرفته و به این نتیجه برسند كه باید قیمت فروش خود را در جهت ایجاد تعادل با هزینه‌ها افزایش دهند و این خواسته خود را به كارگروه اصلی طرح تحول ارائه كنند. كارگروه اصلی طرح تحول چه خواهد كرد؟ آیا اعضای این كارگروه اصلی تجربه، تخصص و آشنایی كافی با فرآیند بازرگانی و تولید همه كالاها را دارند كه بخواهند اظهارنظر كرده و داوری كنند؟ اگر این گونه نیست، آیا كارگروه اصلی قصد دارد زیرمجموعه‌های متعددی تاسیس كند و از این زیرمجموعه‌ها بخواهد نظر كارشناسی ارائه كنند؟ در چنین وضعیتی آیا این كارگروه اصلی یک سازمان جدید نخواهد شد؟ این تناقض‌های فنی- تكنیكی است كه در ظاهر و در نگاه اول به چشم می‌آید و تناقض اصلی تداوم قیمت‌گذاری دستوری و اداری در عین آزادسازی است كه قانون هدفمند كردن یارانه‌ها دنبال آن است. مگر اینكه دولت نگاه دیگری داشته باشد كه هنوز آشكار نكرده است.»

متن كامل سرمقاله

تعطيلات و انزوای ايران
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «استقبال دولت‌مردان از تعطیلی سه روزه» در خصوص احتمال افزايش تعطيلات عيدفطر و تاثيرات آن است.

در این سرمقاله آمده است: «در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی یک باره طرحی از سوی برخی نمایندگان مطرح شد که در شرایط اقتصادی فعلی جای سوال و تعجب داشت. تعدادی از نمایندگان طرحی را امضا کرده بودند که تعطیلات عید فطر به سه روز افزایش یابد و دولت نیز مجاز شود همه ساله هر جور که دلش خواست ساعات کار ادارات دولتی را در ماه رمضان کاهش دهد. البته این طرح را آن‌چنان با دو فوریت تهیه کرده بودند که بتوان در عید فطر همین سال به فیض اکمل تعطیلات نایل شد اما فراموش نکنیم که تصمیمات احساسی و مقطعی تاثیرات جبران ناپذیری دارد. البته دولت‌مردان هم با این طرح موافق‌اند و معاون پارلمانی رئیس جمهور هم اعلام کرده که دولت با طرح سه روزه موافق است.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«البته اگر میزان تعطیلات در کشور ما پایین بود، افزودن دو روز به تعطیلات کشور توجیه داشت اما در کشوری که بالاترین روزهای تعطیلی را در جهان دارد و به دلیل همین تعطیلات در معاملات جهانی حضورش کاهش یافتن دو روز تعطیلی دیگر به معنای در انزوا قرار گرفتن بیش‌تر است به ویژه آن‌که تعطیلات جهانی روزهای شنبه و یک‌شنبه و تعطیلات ایرانی روزهای پنج‌شنبه و جمعه است که در عمل ایران با جهان چهار روز قطع رابطه دارد.»

این سرمقاله افزوده: «در حالی که دولت به تذکرات مکرر مجلس توجه نمی‌کند و همواره آن‌چه را خودش تصمیم می‌گیرد، اجرایی می‌کند و مدتهاست نمایندگان از قانون‌گریزی دولت فریادشان به آسمان بلند است، چرا مجلس به جای آن‌که از دولت بخواهد برای تعیین ساعات کار لایحه بیاورد، پیش قدم شده و قانونی را مصوب می‌کند که در آن به دولت اختیار می‌دهد هرکاری که می‌خواهی انجام بده و هر جور که دلت می‌خواهد ساعت کار ماه رمضان را تعیین کن. البته شاید این نیز نوع دیگری از تعامل با رنگ و بویی تازه باشد که درعرصه سیاست کشور جاری شده است.»

متن كامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروزبا عنوان «جداسازی ری و شمیران خطر پیش‌روی تهران»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «وحدت در حرف یا عمل؟»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «دایره قرمز»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)