تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

دو مانع وحدت در ايران
سرمقاله امروز روزنامه ابتكار با عنوان «موانع وحدت گروههای سياسی» به بررسی دو مانع شكل‌گيری وحدت سياسی در ايران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «نگاهی به صحنه رفتار سياسی گروه‌ها که اين روزها در جريان است، عمق يک عادت ديرين فرهنگی که عبارت است از جزميت و خود مطلق بينی را نشانگر است. هر کس ذهنيت خود را مساوی با عينيت می‌انگارد و با اين پندار، خود را در قله حق و رقيب را در دامنه باطل می‌شمارد.»

سرمقاله افزوده: «سياه و سفيد کردن همه چيز، منطق حاکم بر رفتار نخبگان سياسی شده است. در اين منطق به جز سياه و سفيد، رنگی ديگر وجود ندارد. گروهی گرفتار خصلت خود نظام پنداری هستند به اين معنا که خود را تا سقف نظام ارتقا می‌دهند و زلف افکار خود را به سقف نظام گره زده‌اند. ترجيحات و رفاه خود را، ترجيحات و رفاه اجتماعی قلمداد می‌کنند. آنچه را خود درست و مطلوب می‌پندارند به عنوان آنچه برای جامعه درست و مطلوب است، معرفی می‌کنند. کاری می‌کنند که تکليف منافع فرد و گروه از منافع عموم سخت می‌شود. هر شکستی در سياست‌های آنان، شکست کل نظام تلقی می‌شود و چون اين نتيجه غير قابل قبول است، پس مقدمه آن هم نبايد رخ نمايد.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «دو خصلت خود نظام پنداری و خود مردم انگاری موانع اصلی وحدت در سپهر سياست ايران به حساب می‌آيند. اما فجايع سياست نبايد ديگاه خرد و ايمان را کور نمايد. در شرايط بحران، سخت نيازمند قانون و اخلاق هستيم. اين دو همان چيزهايی هستند که اين روزها در هيجان، خشم و هوس گم شده‌اند. تا اين دو گوهر گم شده، پيدا نشوند، راه وحدت هموار نخواهد شد. اخلاق و قانون چراغ راه وحدت هستند. هر کس می‌تواند هر عقيده‌ای داشته باشد اما تکيه بر چارچوب قانون و اخلاق، امکان زيست اخلاقی فراهم می‌کند و سياست اخلاقی خواهد شد.»

متن كامل سرمقاله

مقابله با واردات
سرمقاله امروز روزنامه دنيای اقتصاد با عنوان «مدیریت واردات با ابزار نرخ تعرفه یا نرخ ارز؟» در خصوص راهكارهای موجود برای مقابله با واردات به ايران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «اکنون و در دوره تشدید تحریم‌ها، بحث بر سر مدیریت و کنترل واردات به عنوان روشی برای مقابله با تحریم‌ها شدت گرفته است. بر اساس مواضع وزارت بازرگانی دولت و وزارت بازرگاني تنها ابزاري كه براي كنترل در زمينه واردات دارد، افزايش تعرفه‌ها است؛ اما بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه، امكان جلوگيری از واردات توسط وزارت بازرگانی وجود ندارد. بر این اساس قرار است اصلاح قانون مربوط به تعرفه‌ها در برنامه چهارم توسعه در راستای افزایش تعرفه‌ها به عنوان ابزار کنترل واردات در دستور كار مجلس و دولت قرار گيرد كه البته ظاهرا راه‌هايی براي عبور از آن پيدا شده است.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «عموم اقتصاددانان بر این اعتقاد هستند که گسترش تجارت خارجی و هم‌پیوندی اقتصادی هر کشور با سایر کشورها، یکی از موتورهای محرک رشد و توسعه اقتصادی است و البته مبانی علمي‌ محکم برای اثبات این ادعا وجود دارد اما باید توجه نمود که مساله تجارت خارجی ایران، دارای یک فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده است که نادیده انگاشتن آن می‌تواند هزینه‌هایی گزاف را بر دوش اقتصاد کشور تحمیل كند. این فاکتور مهم و تعیین‌کننده، درآمدهای سرشار نفتی است. مشکل این جا است که بخش عمده واردات در ایران متکی بر درآمدهای ناشی از صادرات غیرنفتی نیست، بلکه از طریق درآمدهای نفتی، تامین مالی می‌گردد و این امر نه به هم‌پیوندی اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی که به وابستگی اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی و درآمدهای نفتی انجامیده است.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «اكنون کلید اصلی بازگشت از این مسیر نیز نرخ ارز است. با توجه به مباحث فوق روشن است که افزایش نرخ ارز، ابزار موثرتر و کارآمدتری نسبت به افزایش نرخ تعرفه‌ها برای مقابله با سیل واردات است. در واقع، افزایش نرخ تعرفه برای کنترل واردات به عنوان استثنایی بر یک قاعده می‌تواند در جای خود مفید واقع گردد، اما اگر این استثنا خود به یک قاعده بدل شود، هزینه‌های آن برای اقتصاد کشور گزاف خواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

«طرح افزايش تعطيلات را رد كنيد»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سخنی با نمايندگان مجلس درباره طرح افزايش تعطيلات» در خصوص طرحی است كه در صورت تصوب نهايی آن در مجلس، تعطيلان عيد فطر سه روز می‌شود و ساعات كار در ماه رمضان نيز كم می‌شود.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«ديروز با رأي ١٤٥ نماينده مجلس، يك فوريت طرح افزايش تعطيلي عيد فطر از يك روز به سه روز و اختيار دولت براي تعيين ساعات كار در ماه رمضان، تصويب شد. اصل اقدام تعدادی از نمايندگان كه چنين طرحی را تهيه و به صحن علني مجلس ارائه كرده‌اند، دچار چند مشكل مهم و غيرقابل اغماض می‌باشد. به همين دليل بسيار عجيب است كه ١٤٥ نماينده مجلس به فوريت چنين طرحی رأي داده‌اند. اين طرح به دلايلی كه خواهيم گفت نه تنها فوريت ندارد بلكه در جوهر و اصل خود نيز مردود است و حق اين است كه نمايندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با آن مخالفت كنند و برای هميشه مانع راه يافتن چنين طرح‌هائی به صحن علنی مجلس شوند.»

این سرمقاله افزوده: «حذف ١٥ خرداد و ٢٩ اسفند از تعطيلات، براي جبران افزايش دو روز بر تعطيلي عيد فطر، نه تنها هيچ توجيهی ندارد، بلكه خود اشتباه بزرگ ديگری است كه در اين طرح وجود دارد. حضرت امام خمينی ١٥ خرداد را مبدأ نهضت اسلامی دانسته، آن را برای هميشه عزای عمومی اعلام كرده و درباره عظمت آن مطالب زيادی فرموده‌اند. حذف چنين روزی از تعطيلات به معنای ناديده گرفتن اهميت اين روز و نوعي به فراموشی سپردن نهضت بزرگ ١٥ خرداد و بی‌اعتنايی به نظر بنيانگذار نظام جمهوری اسلامی است. معلوم نيست تهيه كنندگان طرح مورد بحث چگونه به چنين عوارض منفی غيرقابل قبولی توجه نكرده‌اند.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «آيا عجيب نيست كه نمايندگان مجلس به جاي پيدا كردن راهی برای افزودن بر همت و كار و كاهش دادن تعطيلات، اقدام به افزايش تعطيلات و كاهش ساعات كاری كارمندان در ماه رمضان می‌كنند و براي حل مشكل كثرت تعطيلات نيز انگشت روی حساس‌ترين روزهای ارزشي، انقلابی و ملی می‌گذارند و پيشنهاد حذف آن‌ها را می‌دهند؟ از عموم نمايندگان مجلس دعوت می‌كنيم به اين واقعيات توجه عميق نمايند و با توجه به تعهدی كه نسبت به مردم، اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارند، در مرحله رسيدگی به طرح افزايش تعطيلات عيد فطر و كاهش ساعات كاری كارمندان در ماه مبارك رمضان قاطعانه با اين طرح مخالفت كنند و آن را برای هميشه رد نمايند.»

متن کامل سرمقاله

ساير مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «اسم رمز وحدت»

سرمقاله امروز روزنامه كيهان با عنوان «دام مسايل درجه دو»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «ضرورت اولويت‌بندی امور»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)