تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هفت کشته در بمب‌گذاری در چين

صبح پنجشنبه ۱۹ آگوست، يک بمب‌گذاری در شهر «آکسو» واقع در منطقه ملتهب شين‌جيانگ در شمال غربی چين جان ۷ نفر را گرفت. در اين عمليات تروريستی حداقل ۱۴ نفر زخمی شدند که حال برخی از آنان وخيم گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان نيروهای امنيتی چين يک نفر از افراد اقليت قومی ئويغورها را به عنوان مظنون در اين رابطه بازداشت کردند.


ئويغورها اقليت ترک ساکن چين هستند که در دهه اخير گرايش‌های جدايی‌طلبانه و ناسيوناليستی در ميان آن‌ها افزايش يافته است.


خانم هو هانمين، سخنگوی وزارت خارجه منطقه خودمختار ئويغورها در شين‌جيانگ در اين رابطه به خبرگزاری آلمان گفت: «فرد مزبور با يک وسيله نقليه سه‌چرخه و با به همراه داشتن مواد منفجره به ميان مردم رفت.»

يک نفر از افراد اقليت قومی ئويغورها به عنوان مظنون در اين رابطه بازداشت شد

خانم هانمين در پاسخ به اين‌که آيا عمليات تروريستی فوق ربطی به تنش‌های قومی ميان مسلمانان ئويغور و چينی‌ها دارد تنها به اين کفايت کرد که موضوع در حال بررسی است.

قربانيان اين بمب‌گذاری اهالی ئويغور و يا مردمی از اقليت‌های قومی ديگر بودند.

بر اساس اظهارات ساکنان «آکسو»، پس از بمب‌گذاری، حضور نيروهای امنيتی در خيابان‌ها افزايش يافته است. يک شاهد عينی می‌گويد «من خود صدای انفجار را شنيدم. مردم خيلی مضطرب بودند. از اين می‌ترسيدم که بمب‌های ديگری نيز منفجر شوند.»

بنا بر اين گزارشات منطقه بمب‌گذاری شده توسط نيروهای امنيتی بسته شد و مهمانان هتلی در نزديکی محل، مورد بازرسی بدنی قرار گرفتند.

شهر «آکسو» در جنوب شين‌جيانگ قرار دارد. يک سال پيش در اين منطقه ناآرامی‌های خون‌باری رخ داد که طی آن حداقل ۲۰۰ نفر از اهالی جان خود را از دست دادند.

اقليت ترک‌زبان ئويغورها معتقدند که از حقوق خود محروم مانده‌اند و زير فشار سياسی حکومت چين قرار دارند.

پس از بنيان‌گذاری جمهوری خلق چين در سال ۱۹۴۹، حکومت اين کشور، منطقه فوق را که مدت کوتاهی به‌عنوان ترکستان شرقی مستقل بود، ضميمه خود کرد.

پکن گروه‌های ئويغور را «جدايی‌طلبان تروريست» می‌داند.

نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بين‌الملل از رفتارهای دولت چين با ئويغورها بارها انتقاد کرده‌اند. در اکتبر سال گذشته پس از ناآرامی‌های خونين اين منطقه دولت چين گروهی از ئويغورهای شورشی را اعدام و گروهی را به حبس‌های طويل‌المدت محکوم کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)