تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نشست اروپا برای کمک به پاکستان

امروز در مقر سازمان ملل متحد «کنفرانس کوچک کمک‌رسانی» به پاکستان برگزار می‌شود. اتحاديه اروپا نيز در نظر دارد در ماه اکتبر کشورهای کمک‌رسان را بار ديگر گرد هم آورد.

روزنامه «زود دويچه تسايتونگ» اعلام کرد اتحاديه اروپا در رابطه با فاجعه سيل در پاکستان ماه اکتبر کنفرانسی از اهداکنندگان کمک‌های انسانی تشکيل می‌دهد.


اين روزنامه به نقل از استيون واناکر، رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپا از بلژيک، نوشت که قرار است در نشست فوق‌العاده‌ای در کنفرانس پنجشنبه سازمان ملل اين موضوع را مطرح سازد.

در نشست ماه اکتبر اتحاديه اروپا که در بروکسل برگزار خواهد شد، قرار است وزرای کشورهای گروه «دوستان پاکستان» دعوت شوند. اين گروه متشکل از ۲۲ کشور و بانک است که از سال ۲۰۰۸ ميلادی در راه استقرار «نظم دمکراتيک» به پاکستان کمک می‌کنند. در ميان اين کشورها آمريکا، چين و آلمان نيز حضور خواهند داشت.

۱۷ ميليون نفر از سيل‌های جاری در پاکستان آسيب ديده‌ يا آواره شده‌اند.

در آخرين گمانه‌زنی‌ها ۱۷ ميليون نفر از سيل‌های جاری در پاکستان آسيب ديده‌ يا آواره شده‌اند. بسياری از آن‌ها هنوز به کمک‌های ارسالی دست نيافته‌اند. يک ديپلمات پاکستانی هزينه بازسازی مناطق سيل‌زده را ۱۵ ميليارد دلار تخمين زده است.

با فراخوان سازمان ملل و سازمان‌های کمک‌رسانی، ميزان کمک‌ها به بازماندگان اين فاجعه همچنان افزايش می‌يابد. دولت اسلام آباد اطمينان داده است که نسبت به کمک‌های ارسالی «با احساس مسئوليت» برخورد کند.

رحمان مالک، وزير کشور پاکستان به بی‌بی‌سی گفت: «در نظر داريم ناظران خارجی را برای نظارت بر استفاده از کمک‌ها به کشور فراخوانيم.»

وزير کشور پاکستان تاکيد کرد که به هيچ عنوان نبايد کمک‌های ارسالی به‌ دست «تندروها» بيفتد. وی افزود: «اين کمک‌ها به فقرا و قربانيان سيل تعلق دارند و قول می‌دهم که به دست آن‌ها برسد.»

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها ترس از فساد و رشوه‌خواری در پاکستان و هم‌چنين تاثير و حضور طالبان در اين کشور از عواملی بوده‌اند که مانع کمک‌های گسترده مردمی از کشورهای جهان به سيل‌زدگان پاکستان شده‌اند.


به گفته کريستالينا جئورجيوا، کميسر عالی اتحاديه اروپا، اين اتحاديه کمک‌های انسانی خود به سيل‌زدگان پاکستان را تا ۳۰ ميليون يورو افزايش داده است. بدين ترتيب اکنون اتحاديه اروپا ۷۰ ميليون يورو آماده کمک دارد. خانم جئورجيوا گفت: «مبلغ چشمگيری است اما اين تنها برای موقعيت اضطراری در نظر گرفته شده و طبيعی است که برای بازسازی پاکستان کافی نيست.»

عارف محمود، رئيس سازمان هواشناسی پاکستان اعلام کرد که پيش‌بينی می‌شود در پنج تا شش روز آينده بارانی نبارد اما ممکن است يک ماه طول بکشد تا سيل‌ها متوقف شوند.

نيروهای کمک‌رسان به دليل چنين شرايط نامساعدی نااميدانه به تلاش‌های خود برای رساندن کمک‌ها به‌دست سيل‌زدگان ادامه می‌دهند.

در روزهای اخير سيل‌زدگان پاکستان به اعتراضات خشونت‌باری عليه دولت پاکستان دست زدند. آن‌ها دولت را متهم به عدم ارسال درست کمک‌ها می‌کنند. اين معترضين از کمبود مواد غذايی رنج می‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)