تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

روزنامه آسیا توقیف شد

هیات نظارت بر مطبوعات ایران روزنامه آسیا را توقیف کرده و مجوز نشریه‌های «سپیدار» و «پرستو» را نیز لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، محمدعلی رامین، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات ایران دلیل توقیف روزنامه آسیا را «انتشار عکس‌های خلاف عفت عمومی و تبلیغ اسراف» اعلام کرده است.


او همچنین دلیل لغو مجوز دو نشریه سپیدار و پرستو را «انتشار عکس‌ها و مطالب خلاف عفت عمومی و پای‌بندنبودن به رسالت مطبوعاتی» عنوان کرده است.

آقای رامین گفته که پرونده روزنامه آسیا به مرجع قضایی نیز ارسال شده است.

روزنامه آسیا که به مدیر مسئولی ایرج جمشیدی منتشر می‌شود، پیش‌تر نیز در سال ١٣٨٥ به دلیل چاپ عکس مریم رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران توقیف شده بود.

محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، «تلطیف فضای رسانه‌ها» را دلیل برخورد با رسانه‌ها اعلام می‌کند

ایران، سازمان مجاهدین خلق را «گروهک تروریستی» می‌داند.

در یک‌سال گذشته در ایران ده‌ها روزنامه و هفته نامه توقیف و لغو مجوز شده‌اند.

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در یک سال گذشته روزنامه‌ها و نشریات «کلمه، اعتماد، اعتماد ملی، ایراندخت، اندیشه نو، همت، موج اندیشه، حیات نو، سرمایه، یاس‌نو، آرمان» و چندین نشریه دیگر را توقیف و یا لغو امتیاز کرده است.

در همین حال در طول این یک سال معاونت مطبوعاتی بارها به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها «تذکر و اخطار» داده است.

محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، «تلطیف فضای رسانه‌ها» را دلیل برخورد با رسانه‌ها اعلام می‌کند.

او همچنین ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ به شبکه دو تلویزیون دولتی ایران گفت: «روزنامه‌نگاران خاطی باید از حقوق شهروندی محروم شوند.»

اما بحث‌‌ برانگیزترین موضع‌گیری رامین در روزنامه فرهیختگان رخ داد. معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ۲۳ آذر ۱۳۸۸ در دفتر روزنامه فرهیختگان، خبرنگاران این روزنامه را «یک مشت دلقک» نامید و تهدید به برخورد با آن‌ها کرد.

او این سخنان را پس از آن گفت که یکی از خبرنگاران فرهیختگان به معاون مطبوعاتی ارشاد یادآوری کرد که «رضا نوربخش»، سردبیر فرهیختگان در زندان است.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید در یک سال گذشته ده‌ها روزنامه در ایران توقیف شده‌اند و بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار نیز بازداشت شده‌اند.


گزارشگران بدون مرز اعلام می‌کند که ایران بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه است.

این سازمان مدافع آزادی مطبوعات همچنین در گزارش رده‌بندی آزادی مطبوعات در سال ٢٠٠٩ گفته که «امسال روزنامه‌نگاران ایران بيش‌تر از هر وفت دیگری از ایران احمدی‌نژاد آزار دیدند. انتخاب مجدد و مورد اعتراض محمود احمدی‌نژاد کشور را در بحرانی عمیق فرو برد و بدبینی مفرط مقامات حکومتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران شدت یافت. با استقرار نیروهای امنیتی در چاپخانه‌ها و تحریره‌های روزنامه‌ها، سانسور پیش از انتشار مطالب اعمال شد. و بازداشت و زندانی کردن، بدرفتاری غیر قانونی و گسترده با روزنامه‌نگاران بسیاری از آن‌ها را مجبور به ترک کشور کرد. این تصویر کلی از وضعیت آزادی مطبوعات در جمهوری اسلامی در سال جاری است. ایران پیش از این نیز در رده‌های انتهایی جدول رده‌بندی قرار داشت (سال گذشته در رده ١٦٦ در میان ١٧٣ کشور) ، امسال ایران به دروازه سه کشور جهمنی برای آزادی مطبوعات ترکمنستان ( رده ١٧٣)، کره شمال ( رده ١٧٤) و اریتره (رده ١٧٤) که سال‌هاست آخرین رده جدول را به خود اختصاص داده‌اند، رسیده است.»

در ایران همچنین دفتر انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران نیز پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری پلمب شده و هفته گذشته نیز اعلام شد که بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شش سال حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

روزنامه نگاری در ایران = تخته شدن در روزنامه، به زندان افتادن روزنامه نگار، دلقک خوانده شدن توسط معاون مطبوعاتی، بی حرمتی به قشر متواضع روزنامه نگار و صدها بدبختی و بیچارگی دیگر.

-- انسان ، Aug 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)