تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

روسيه از ساخت نيروگاه بوشهر دفاع کرد

کم‌تر از دو روز مانده به افتتاح رسمی نيروگاه اتمی بوشهر، روسيه از کمک‌های اين دولت به جمهوری اسلامی ايران در ساخت اين نيروگاه دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاورف، وزير امور خارجه روسيه در اين رابطه گفت: «ايران اطمينان داده است که از انرژی اتمی در اين نيروگاه تنها به منظور مقاصد غير نظامی استفاده خواهد کرد.»


آقای لاورف اين سخنان را روز گذشته در نشست منطقه‌ای که در سوچی، شهر مرزی گرجستان واقع در حاشيه دريای سياه برگزار می‌شد ابراز داشت.

وی افزود: «اين مهم‌ترين حلقه‌ای است که می‌تواند ايران را به منع گسترش فعاليت‌های هسته‌ای متعهد گرداند.»

وزير امور خارجه روسيه در تکميل سخنان خود گفت: «تمامی دولت‌ها و روسای جمهوری کشورهای غربی بر اين نظر توافق دارند.»

لاورف: اين مهم‌ترين حلقه‌ای است که می‌تواند ايران را به منع گسترش فعاليت‌های هسته‌ای متعهد گرداند

لاورف به مخالفان راه‌اندازی نيروگاه بوشهر توصيه کرد به گذشته بازگردند و سخنان جرج بوش، رئيس جمهوری سابق ايالات متحده آمريکا را به خاطر آورند که می‌گفت «طرح ساخت نيروگاه بوشهر نمونه خوبی در همکاری با ايران، به‌ويژه در حوزه همکاری هسته‌ای است.»

نيروگاه اتمی بوشهر قرار است فعاليت خود را از روز شنبه ۳۰ مردادماه آغاز کند.

بر اساس برنامه‌ريزی صورت گرفته اين نيروگاه ابتدا با تزريق سوخت آغاز به‌کار خواهد کرد. علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی روز ۲۵ مرداد خبر داد که «سوخت نيروگاه اتمی بوشهر از خارج از ساختمان اصلی به محل نگه‌داری سوخت‌های تازه در ساختمان اصلی منتقل می‌شود.»

بنا به اظهارات مقامات ايران نيروگاه اتمی بوشهر از ماه سپتامبر توليد برق را آغاز خواهد کرد.

در مراسم افتتاح اين نيروگاه، سرگئی کريينکو، رئيس «روس اتم»، شرکت اتمی دولت روسيه نيز حضور خواهد داشت.

در پی انتشار خبر افتتاح نيروگاه اتمی بوشهر، از سويی، آمريکا آن را نشانه‌ای از «عدم نياز» ايران به دنبال کردن برنامه مناقشه‌برانگيز غنی‌سازی خود دانست و از سوی ديگر، برخی رسانه‌های خبری جهان به گمانه‌زنی در باره احتمال حمله اسراييل به اين نيروگاه پرداختند.

حتا جان بولتون، سفير پيشين آمريکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که اسرائيل ديگر زمان زيادی برای حمله به اين نيروگاه ندارد.

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران فردای اين اظهارات هشدار داد که «آسيب رساندن به تأسيساتی نظير نيروگاه بوشهر که حاوی سوخت واقعی هسته‌ای هستند، خلاف مقررات بين‌المللی است.»

کشورهای غربی بر اين نظرند که جمهوری اسلامی ايران تحت پوشش فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای در جهت توليد سلاح هسته‌ای فعاليت می‌کند اما جمهوری اسلامی همواره اين اتهام را رد کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)