تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«دادگاه وجدان‌های مردم»
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «رسانه ملی و کارکرد صحیح» به بررسی نقش تلویزیون به عنوان «دادگاه افکار عمومی» پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «موضوع شکایت علی دایی از فدراسیون فوتبال کشورمان، یکی از موارد برجسته در صدر خبرهای ورزشی طی ماه‌های گذشته بوده. آخرین خبری که در این رابطه منتشر شد متعلق به روز ابتدایی همین هفته بود و طی آن اعلام شد که شکایت مذکور از جانب دادگاه استیناف رد شده است. چند ساعت بعد از انتشار این حکم توسط خبرگزاری‌ها و مطبوعات، آقای دایی ضمن رد تلویحی این حکم و اعلام قابل پیش‌بینی‌بودن آن، از صدا و سیما درخواست کرد که در پایان همین هفته، زمانی را برای ارائه توضیحات و نمایش اسناد و مدارک شکایت خود در پیش‌گاه افکار عمومی در اختیارش قرار دهد.»

سرمقاله افزوده: «ساعاتی بعد و از طریق برنامه نود که برنامه‌ای تخصصی در حوزه فوتبال است اعلام می‌شود که امکان درخواستی آقای دایی برایش فراهم شده. مابقی ماجرا هم مربوط به اتفاقات آینده است که با توجه به آمادگی‌ها و هماهنگی‌های طرفین، به احتمال زیاد در یک مسیر درست پیش خواهد رفت و به سرانجامی مطلوب خواهد رسید.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «سازمان صدا و سیما با اینکه بهانه صدور حکم از سوی مرجعی رسمی و قطعی و خدشه وارد نیامدن به آن را در اختیار داشت، اما وظیفه خود دانست که جهت اقناع افکار عمومی و رفع شبهات، زمینه ارائه مستندات و دلایل از هر دو سوی دعوی را در دادگاه وجدان‌های مردم فراهم کرده و فرصتی برابر و مساوی را به طرفین اعطا کند. مطمئنا مرجع صدور حکم با توجه به قوانین پشتیبان خود، امکانات کافی و وافی برای اعلام همگانی تصمیمات‌اش را در دست دارد. این طرف مردمی شکایت است که فاقد تسهیلات دولتی و نیازمند حمایت رسانه‌ای از سوی رسانه ملی است تا بتواند ادله خود را مطرح کند. امیدوارم چنین راهبردی در تمامی شئونات مردمی و در سایر عرصه‌های اجتماعی بدون درنظر داشتن محدودیت‌های بی مورد و سلیقه‌ای به اجرا گذاشته شود و روزی را شاهد باشیم که به رسانه ملی، جز رسانه ملی، هیچ نتوان گفت.»

متن کامل سرمقاله

کودتا و نهاد روحانیت
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «كودتای ٢٨ مرداد عبرت‌ها و آموزه‌ها » به بررسی علت «پیروزی» کودتای ٢٨ مرداد ٣٢ پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «٥٧ سال پیش آمریكا و انگلیس برای حفظ و بقای نظام سلطنتی كه به شدت به قدرت‌های غربی وابسته بود، دسیسه‌ای را كه از مدت‌ها پیش چیده بودند به اجرا در آوردند و تحت عنوان عملیات آژاكس، كودتای ٢٨ مرداد انجام گرفت. ایران همواره كشور مهمی برای قدرت‌های جهانی بوده و هنوز نیز هست.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «انگیزه‌هایی كه دولت‌مردان آمریكا و انگلیس را به دخالت مستقیم و آشكار در امور داخلی یك كشور ثالث، ترغیب كرد، نه تنها از بین نرفته كه هنوز هم به قدرت خود باقی است، گرچه مجال و فرصت كودتا از آن‌ها سلب شده اما امكانات و روش‌ها و ابزارهای دیگری وجود دارند تا آن‌ها اراده خود را بر ملت و دولت بزرگ ایران، تحمیل كنند اما این‌گونه نیست كه رویدادهایی همچون كودتای ٢٨ مرداد سال ١٣٣٢ همواره بر وفق مراد نظام جهانی سلطه باشد.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: « كودتای ٢٨ مرداد به این علت پیروز نشد كه دكتر مصدق یارای بسیج هواداران خود را نداشت، بلكه مهم‌ترین علت پیروزی كودتای ٢٨ مرداد را در رویگردانی توده‌ها از دولت مصدق باید جست‌وجو كرد و علت رویگردانی توده‌ها از مصدق و دولت او چیزی نبود جز دوری جستن مصدق و ملی‌گرایان از روحانیان و نهاد روحانیت.»

متن کامل سرمقاله

دولت الکترونیک
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «امور اداری را تسهیل کنیم» در خصوص سیستم اداری موجود در ایران است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«دشواری فرآیندهای اداری هم ‌اینک رنج قابل ملاحظه‌ای را به شهروندان تحمیل می‌کند. یکی از رایج‌ترین مشکلات انجام فرآیندهای اداری، پرداخت‌هایی است که باید صورت گیرد. به عنوان مثال، شما می‌خواهید برای فرزندتان شناسنامه دریافت کنید، فارغ از دشواری نوبت گرفتن و در صف ایستادن برای دریافت شناسنامه و تحویل مدارک با ‌این مساله روبه‌رو خواهید شد که باید مبلغی ناچیز را به حسابی خاص در بانکی خاص واریز نمایید.‌ این امر موجب می‌شود تا شما ناگزیر، رنج ناشی از تردد میان اداره مذکور و بانک و انجام یک فرآیند بانکی را متحمل شوید.»

این سرمقاله افزوده: «امروزه با گسترش دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی در همه مغازه‌ها می‌توان از آن‌ها در ادارات نیز بهره برد. رویه موجود نه تنها ناخشنودی زیادی را به مردم تحمیل می‌کند، بلکه تزاحم و شلوغی بی‌معنایی را برای بانک‌ها به وجود می‌آورد. بسیار روشن است که مبنای فرستادن مراجعان به بانک‌ها یک ترس ناموجه مبنی بر تخلف مالی کارمندان دولت است؛ ناموجه از‌ این رو که به راحتی می‌توان مکانیزم‌های ساده‌ای برای کنترل آن تهیه کرد.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «مساله مرتبط دیگری که باز هم در دولت فعلی مغفول مانده اجرای طرح دولت الکترونیکی یا بهره‌گیری از فن‌آوری‌های ‌اینترنت و رایانه در خدمات دولتی است. تجربه بسیار موفقی در نیروی انتظامی نشان داد که چگونه می‌توان امر خطیری چون صدور گذرنامه را غیرمتمرکز نمود. ‌این طرح ‌اینک در نیروی انتظامی‌ به شکل روزافزونی بسط یافته و خدمات متنوعی را در بر گرفته است. آیا امکان تکرار ‌این تجربه در دستگاه‌های متنوع دولتی وجود ندارد؟‌ آیا نمی‌شود وب‌سایت‌های دستگاه‌ها و ادارات چنان غنی شود که شما همه اطلاعات لازم را به راحتی در آن‌جا بیابید؟ آیا امکان‌پذیر نیست تا تمام فرم‌ها را بتوان از آنجا به دست آورد و حتی به شکل ‌اینترنتی پر و ارسال نمود؟... شاید ١٥ سال پیش ‌این حرف‌ها عجیب به نظر می‌رسید؛ اما امروزه شدنی بودن آن برای همه مردم مشخص است.‌ این‌ها کارهای ساده و کوچکی است که می‌تواند رضایت قابل توجهی را در میان مردم به وجود آورد و از ترددهای بی‌مورد بکاهد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «بازشناسایی مبانی اصلاح‌طلبی»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «بازخوانی روابط دولت و ملت ایران با انگلیس»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)