تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«حکومت دينی يا غير دينی را مردم تعيين می‌کنند»

مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت ايران در آخرين اظهار نظر خود از تعيين نوع حکومت و قانون اساسی موجود سخن گفت.

به گزارش تارنمای کلمه، مهدی کروبی که در يک ارتباط اينترنتی به سئوالات مردم پاسخ می‌گفت در سخنان خود اعلام کرد «مردم بايد برای حکومت دينی يا غير دينی تصميم بگيرند و می‌توانند هرگونه حکومتی را برای خود تعيين کنند.»


وی با تاکيد بر اين‌که حکومت کنونی «نه بر پايه جمهوريت و نه بر پايه ديانت» است اعلام کرد «بايد جمهوريت نيرومندتر باشد. ساير حکومت‌ها را نفی نمی‌کنم؛ مردم هرچه را بخواهند خواهم پذيرفت.»

وی بدون پرداختن به جزئيات راه‌کار چگونگی «تعيين حکومت از سوی مردم»، همگان را فراخواند تا از قانون اساسی موجود پشتيبانی کنند.

مهدی کروبی در عين حال در باره تغيير قانون اساسی کنونی سخن گفت.

مهدی کروبی گفت که در راه‌پيمايی روز قدس امسال شرکت خواهد کرد

وی اظهار داشت که بر طبق همين قانون اساسی «اطمينان می‌دهد» خواست اکثريت مردم با گرايش‌های مختلف به مورد اجرا درآيد. او نويد تغيير قانون اساسی را داد و گفت: «هر قانون و کتابی که از مغز بشر تراوش پيدا کرده باشد طبيعی است که نقص و عيب هم داشته باشد و در يک محيط آزاد که مطبوعات آزاد و مستقل هم باشند می‌توان آن را بازنگری کرد.»

آقای کروبی اطمينان داد که «روزی در يک حکومت آزاد که قوانين آن اجرا می‌شود» و «مطبوعات در آن کار می‌کنند»، بحث‌های ديگری هم مطرح شود.

دبيرکل حزب اعتماد ملی گفت اما به نظر وی در موقعيت کنونی با طرح اين‌که «همين قانون اساسی ناقص است، يا آيا توان پاسخ‌گويی به مردم را دارد؟» نيروی خود را «هدر خواهيم داد.»

به اعتقاد آقای کروبی «با اجرای همين قانون خواسته بسياری از مخالفان نيز برآورده خواهد شد.»

مهدی کروبی با انتقاد از وضعيت کنونی کشور بر اين نظر است که «مهم‌ترين قسمت‌های قانون اساسی يعنی احترام به حق مردم و پذيرش خواست مردم توسط حاکميت نقض می‌شود» و بايد برای اجرای همين قسمت‌ها تلاش کرد.

اين منتقد دولت کنونی ايران به جايگاه شورای نگهبان در قانون اساسی اشاره کرد و نقش آن را «نظارتی» خواند؛ در حالی‌که به نظر وی هم‌اکنون اين نقش به «مرجع حاکم» تغيير يافته است. او گفت: «من می‌گويم که اين شورا باشد اما در نقش نظارتی‌اش.»

وی از حضور «تفکرات مختلف در عرصه سياست» استقبال کرد و «تفکر تماميت‌خواه» را نيز در ارائه نظر خود آزاد دانست.

مهدی کروبی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «مطمئن باشيد اگر مجلس جدی داشتيم، قوه قضاييه سالم داشتيم، حتما وضع ما اين نبود که قوه مجريه ادعا کند من قانون را اجرا نمی‌کنم و بچه‌های‌مان از بی‌عدالتی در زندان‌ها بنالند و اعتصاب غذا کنند و شکنجه بشوند.»

اشاره آقای کروبی به مناقشه‌های اخير ميان گروهی از مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی ايران و به تعويق انداختن برخی مصوبه‌های مجلس از سوی دولت است. اعتصاب غذای هفده زندانی سياسی در زندان اوين نيز در اعتراض به شرايط زندان، دو هفته به طول انجاميد و چندی پيش پايان يافت.

مهدی کروبی در بخش پايانی سخنان خود اعلام کرد که در راه‌پيمايی روز قدس امسال شرکت خواهد کرد و گفت در حال مشاوره با دوستان خود برای «تشکيل هسته‌های اوليه و برنامه‌ريزی برای اين روز» است.

وی در انتها از مردم خواست «شعاری ندهند که حکومت از آن سوء استفاده کند» و مواظب «افراد نفوذی برای تهييج» در بين مردم باشند.

روز قدس مناسبتی رسمی در جمهوری اسلامی ايران است که از يک سال پس از انقلاب ايران، در آخرين جمعه ماه رمضان و در حمايت از مردم فلسطين در برابر اسرائيل برگزار می‌شود.

سال گذشته در روز قدس و در حوادث پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران، گروهی از معترضين با تغيير شعارهای رسمی اين روز به شعارهای اعتراضی، خواسته‌های خود را ابراز کردند. دولت ايران همواره اين موضوع را در تقبيح و طرد معترضين مورد استناد قرار داده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فکر میکنم اولین بار است که شخصی از بدنه نظام درباره احتمال حکومت غیردینی صحبت میکند. درود بر کروبی

-- بخت النصر خراسانی ، Aug 19, 2010

اقای کروبی من و ملیونها ایرانی از دین شما زده شده ایم و حتی به جرات میتوانم بگویم متنفر شده ایم حکومت اسلامی به ما این را ثابت کرده است که اخوند چه موجود خطرناکی برای کشور و مردم ایران است و باید با تمام وجود تلاش کرد دست او را برای همیشه از سیاست و حکومت دور نگه داشت و اگر اسلام و دلسوزان ان بفکر نیایند و اسلام را از حکومتداری کنار نکشند و ان را با قوانین بشر امروزی برابر نکنند نابودی ان در ایران حتمی خواهد بود گرچه این نابودی از ٣٠ سال پیش شروع شده است و در سالهای پیش رو ادامه خواهد یافت تا اینکه شما مسلمانان در ایران به اقلیتی کوچک تبدیل شوید ووو ......

-- k ، Aug 19, 2010

درآن روز بی شعار گردهم آیید. میلیونها تن بی سر و صدا به خیابانها بیاییم

-- شهروند درجه سه ، Aug 19, 2010

بله , شما خودتان معتقد به حکومت دینی هستید ولی این اجازه را خواهید داد که مردم حکومت انتخاب کنند !!!
آن همه پرسی که بخواهد تحت نظارت شما انجام بگیرد , یک آراء 98.8 در صد آری دیگر را برای حکومت اسلامی شما ارمغان خواهد آورد.

-- مینوچهر ، Aug 19, 2010

شهروند درجه سه , که چه ؟
خوب رژیم هم آنرا بحساب خود خواهد گذاشت (مگر غیر از این است) ؟
فرصت , آن سالگرد انتخابات ریاست جمهوری بود که این آقایان بعمد از دست دادند که مبادا احیانأ خدشه ای به جمهوری اسلامی عزیزشان وارد شود. ایشان خودشان هم اقرار کردند که در پی اصلاحات در نطام اسلامی هستند نه تغییر نطام.

-- مینوچهر ، Aug 19, 2010

این عنوان حکومت دینی یا غیر دینی که آقای کروبی عنوان کرده اند شاید به دیده جالب بیاید ولی یک خطری به همراه دارد و آن این است که الان در حال حاضر که در ایران خفقان مطلق میباشد چگونه مردم میتوانند پی به این قضیه ببرند؟ که مردم حکومت دینی می خواهند یانه؟ وانگهی در همين حکومت که حتی شما خودتان هم نمیتوانید نفس بکشید- نیروهای خواهان حکومت غیر دینی -چگونه میتوانند عرض اندام کنند؟ و این هم باید اضافه کرد که نیروهایی که خواهان حکومت غیر دینی هستند یا در زندانند یا به کشورهای دیگری گریخته اند ممکن است که در روز قدس تظاهرت ميلیونی شود -ولی این به معنای این نیست که مردم دوباره حکومت دینی میخواهند این تظاهرات که در این جو خفقان میشود فقط به این منظور میباشد که مردم بتوانند احزاب داشته باشند و در مورد رفراندم باید آقای کروبی از همه هموطنان خارج کشور دعوت کنند که به ایران بیایند وتضمین این که آنها گرفتار زندان وشکنجه واعدام نشوند وجود داشته باشد که آنها بتوانند این ایده را تبلیغ کنند ودر یک زمان مشخص رفراندم برگزار شود آن موقع هر چه مردم گفتند باید به آن احترام گذاشت

-- بابک ، Aug 20, 2010

اولا آن رای 98 درصدی درست بود..ثانیا این را باید باور کنیم که اکثریت مردم مسلمان هستند...همچنین جنبش سبز همه افراد مسلمان و غیر مسلمان در آن راه دارند...پس توهین نکنیم...البته این حکومت اجازه یک رای آزاد را هرگز نخواهد داد...البته حرف آقای کروبی بعد از یک انتخابات آزاد بدون این حاکمیت انجام خواهد شد..پس پیش تا پیروزی

-- pourya ، Aug 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)