تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش آیت‌الله دستغیب به سخنان جنتی

آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از مراجع تقلید در ایران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را از اتهاماتی که آیت‌الله جنتی مطرح کرده، مبرا دانسته است.

در تارنمای شخصی این مرجع تقلید که ساکن شیراز است، نامه‌ای خطاب به این دو رهبر مخالف دولت منتشر و در آن گفته شده: ‌«چنانچه سندی هم علیه شما گزارش کرده باشند، شرعا و عقلا جایز نیست آن را در بوق و کرنا ارائه دهند (چون) که ریختن آبروی نظام در دنیا و اجرای حکم پیش از اثبات آن است. چه رسد به این‌که دامن شما از این مطالب بری است.»


آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان ایران پنجم مرداد ماه جاری در قم گفته بود که سندی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا یک میلیارد دلار از طریق «افراد سعودی» به «سران فتنه» داده است.

سران فتنه اصطلاحی است که حکومت ایران برای موسوی و کروبی به کار می‌برد.

دبیر شورای نگهبان افزوده بود: «سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، (به رهبران مخالفان دولت) گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا ٥٠ میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم.»

دبیر شورای نگهبان گفته بود: سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، (به رهبران مخالفان دولت) گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا ٥٠ میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم

او جزئیات بیش‌تری درباره این سند ارائه نکرد. اظهارات جنتی انتقادات و اعتراض مخالفان دولت را به دنبال داشت.

دو روز پس از انتشار نامه این دو رهبر مخالف دولت، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران از سخنان آیت‌الله جنتی مبنی بر کمک مالی آمریکا به رهبران مخالف دولت ایران، دفاع کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با سخنان احمد جنتی افزود: «ایشان مطالبی را بیان کردند و حتما مستنداتی برای آن داشتند. اگر روزی پرونده افرادی که در این زمینه‌ها دخالت داشتند در دادگاه بررسی شود ایشان هم اسناد خود را ارائه خواهند کرد.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت ایران، ١٤ مرداد با انتشار نامه‌ای خطاب به مراجع تقلید گفتند که «از آیت‌الله جنتی بخواهند سند و مدرک خود را ارائه کند تا مردم در جریان واقعیت و یا افترا و دروغ قرار گیرند.»

دستغیب نخستین مرجع تقلید است که به نامه موسوی و کروبی پاسخ داده است.

این مرجع تقلید همچنین در نامه‌اش ابراز امیدواری کرده که حکومت ایران به «مردم مظلوم رحم کند و زندانیان را آزاد کند.»

او خواهان برگزاری انتخابات بدون «دخالت ناصحیح شورای نگهبان» شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هر روز که می گذره بیشتر به اینکه دنیا دار مکافاته باور پیدا میکنم
همین به اصطلاح اصلاح طلبها اوایل انقلاب برای حذف جریان های مخالف چقدر تهمت و دروغ به این و آن گفتند تا خود سر کار بمانند و قدرت را به دست بگیرند؟ حتی همین حالا هم در سایت هاشون هم دست از این کار بر نداشتن.

-- محمد ، Aug 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)