تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واگذاری ساخت خط لوله صلح به سپاه

پروژه ساخت فاز دوم خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان که به نام «خط لوله صلح» موسوم است به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران ایران واگذار شده است.

فاز دوم این خط لوله از ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ایران تا مرز پاکستان را شامل می‌شود.


خبرگزاری‌های ایران امروز گزارش داده‌اند که مذاکرات شرکت ملی گاز ایران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای اجرای فاز دوم این خط لوله گاز به طول ٢٧٠ کیلومتر نهایی شده است. این پروژه گازی به ارزش تقریبی ٢٠٠ تا ٢٥٠ میلیون دلار انجام می‌شود.

ساخت فاز اول خط لوله صلح نیز خرداد ماه سال ١٣٨٤ به طول ٩٠٧ کیومتر به ارزش ٨٠٨ میلیون یورو به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده بود.

طرح خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان در سال ۱۹۹۰ مطرح شد اما گفت‌وگوها بر سر این طرح از ١٠ سال پیش آغاز شد. بر پایه تفاهم‌های انجام شده، ایران متعهد می‌شود که تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت ارزان به هند و پاکستان بفروشد.

ساخت فاز اول خط لوله صلح نیز خرداد ماه سال ١٣٨٤ به طول ٩٠٧ کیومتر به ارزش ٨٠٨ میلیون یورو به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده بود

محمدهادی نژادحسینیان، معاون پیشین وزارت نفت، مردادماه ١٣٨٦ با انتقاد از این قرارداد، گفته بود که ایران بیش‌ از ٣٠ درصد به هند و پاکستان تخفیف داده است.

او همچنین خردادماه گذشته، قرارداد خط لوله صلح را «کاپیتولاسیون» (دادن امتیازات ویژه) خواند و از نمایندگان مجلس خواست که «تا هنگامی ‌كه گروهی از كارشناسان مستقل قرارداد مذكور را مورد تایید قرار نداده‌اند، از اجرایی شدن آن جلوگیری نمایند.»

پیش‌تر پروژه فاز‌های ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی نیز به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده بود اما ٢٥ تیر ٨٩ این قرارگاه اعلام کرد که از پروژ‌‌ه‌های پارس جنوبی انصراف داده است.

این شرکت وابسته به سپاه پاسداران در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی خود اعلام کرده‌ که در شرایط کنونی ممکن است ادامه فعالیت این شرکت در فازهای ۱۵ و ۱۶ موجب به «خطر افتادن منابع ملی» شود.

ناظران می‌گویند که بر اثر تحریم‌ها‌ی بین‌المللی، خاتم‌الانبیا ناچار به کناره‌گیری شده است.

قرارگاه خاتم الانبیاء از خردادماه گذشته و با تصویب قطع‌نامه ١٩٢٩ علیه برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.

بنا به این قطع‌نامه دارایی‌های این شرکت‌ در بانک‌های خارجی مسدود خواهد شد و رؤسای آن از سفرهای بین‌المللی محروم می‌شوند.

مسعود دانشمند، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات نیز ١٥ تیر ٩ خبر داد که حساب‌های شرکت‌های وابسته به قرارگاه «کربلا» و «خاتم‌الانبیا» در امارات مسدود شده است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء شرکتی از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بعد از جنگ ایران و عراق تشکیل شد. «آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و نیرو و راه‌سازی» از جمله اهداف این شرکت اعلام شده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)