تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تظاهرات ضد ایرانی در کابل

ده‌ها نفر در کابل نسبت به آن چه که تلاش سفارت ایران در افغانستان در حذف نام یک نامزد انتخابات مجلس این کشور از فهرست نهایی انتخابات می‌خواندند، تظاهرات کردند.

نجیب‌الله کابلی نماینده ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) و رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان در مخالفت آشکار با ایران شهرت دارد و پیش از این تظاهرات متعددی را علیه ایران در شهرهای مختلف افغانستان راه‌اندازی کرده بود.


کابلی رئیس تلویزیون خصوصی «امروز» نیز هست، این تلویزیون به تازه‌گی به دستور شورای وزیران افغانستان به دلیل آن‌چه که «دامن زدن به اختلافات مذهبی» و «تلاش برای برهم زدن وحدت ملی» در این کشور خوانده است، تعطیل شد اما نجیب کابلی گفته بود که تلویزیون امروز بر اثر فشارهای ایران بسته شده است.

این نماینده مخالفت ایران مجلس نمایندگان افغانستان که در تظاهرات امروز کابل شرکت داشت گفت که فیصله (دستور) شورای وزیران را در مورد تلویزیون امروز احترام می گذارد اما «مداخله» ایران در امور افغانستان برای آن‌ها قابل تحمل نیست.

تا اکنون ٥٢ تن از میان بیش از ٢٦٠٠ نامزد انتخابات پارلمانی به دلایل شکایات مختلف از آن‌ها از ادامه رقابت‌ها محروم شده‌اند و گفته می‌شود این روند همچنان ادامه خواهد داشت

وی گفت مسدود شدن تلویزیون امروز از طرف «جاسوسان ایران» بر دولت افغانستان تحمیل شده است.

کابلی همچنان ایران را متهم کرد که با ثبت شکایت نامه در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان، تلاش کرده است نام وی را از فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه این کشور حذف کند.

تا اکنون ٥٢ تن از میان بیش از ٢٦٠٠ نامزد انتخابات پارلمانی به دلایل شکایات مختلف از آن‌ها از ادامه رقابت‌ها محروم شده‌اند و گفته می‌شود این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

اما تظاهرکنندگان امروز کابل که علیه دولت ایران و مقامات این کشور شعار می دادند در پایان تظاهرات با نشر قطع‌نامه‌ای خواستار پیگیری شکایت سفیر ایران از آقای کابلی و اجازه فعالیت دوباره تلویزیون امروز شدند.


هنوز کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی و سفارت ایران در کابل به طور رسمی در مورد این ادعای آقای کابلی اظهار نظر نکرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)