تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

حد وسط برای توافق‌ها
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «مناظره یا مذاکره» در خصوص چگونگی مذاکره ایران و آمریکا است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «هر مناظره‌ و مذاکره‌ای باید با هدف مشخص انجام شود، باید موضوع مناظره یا مذاکره معلوم باشد. این موضوعات در مناظره هرچه محدود باشد بهتر به نتیجه می‌رسد. تاکیدی که درباره مذاکره وجود دارد این است که باید در مذاکرات سطوح پایین انجام شود؛ حتی پایین‌تر از سطح وزیران خارجه و در سطح کارشناسان. نمی‌شود که به صورت ناگهانی مذاکره میان روسای جمهور انجام شود.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «اوباما در آغاز می‌گفت که با ایران در همه زمینه‌ها مذاکره می‌کند ولی الان می‌گوید که گفت‌وگوها باید به موضوع هسته‌ای محدود بوده و نه در چارچوب مذاکرات دو جانبه، بلکه در قالب ١+٥ دنبال شود. این خطی است که اسرائیل به سیاست‌های اوباما داده است. چون یکی از مخالفان اصلی عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا،‌ اسرائیل است. بنابراین سیاست‌های اوباما نسبت به آنچه که در ابتدا می‌گفت تفاوت کرده است.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «ایران می‌گوید که اگر مذاکره انجام شود باید در چارچوب دو بسته‌ای باشد که ایران و غرب به هم داده‌اند. این بسته‌ها هم شامل موضوعات مختلفی می‌شود. ایران نمی‌گوید که اصلا درباره ایران گفت‌وگو نشود. خط قرمز ایران درباره غنی سازی اورانیوم است و حاضر نیست که در این باره با طرف غربی گفت‌وگو کند چرا که به غرب بی‌اعتماد است. در سیاست بن‌بستی وجود ندارد، به نظر من می‌شود یک حد وسطی برای توافق‌ها پیدا کرد، همان‌گونه که بیانیه تهران به این حد وسط رسید. در سیاست بن بستی وجود ندارد به شرطی که طرفین بخواهند که به نتیجه برسند.»

متن کامل سرمقاله

القای اختلافات شدید
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «این بدعت باید متوقف شود» در خصوص اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران و انتقاد آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه به آن است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «در حالی كه عموم مردم انتظار داشتند مسائل اختلاف‌برانگیز و خدای ناكرده اتهامات متقابل از سوی مدیران و مسئولان در تریبون‌های عمومی رسانه‌ای نشود و اگر مشكلی وجود دارد از كانال قانونی و یا در نشست‌های كاری برطرف گردد این بار سخنان رئیس‌جمهوری درباره دستگاه قضایی و پاسخ رئیس قوه قضائیه به آن اظهارات موجب شد مسائلی كه از طرق مختلف قابل حل است در میان افكارعمومی به میان كشیده شده و باز هم از اهرمی به نام تریبون عمومی استفاده شود.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «مضرات رسانه‌ای كردن موضوعاتی كه بر مبنای اختلاف نظر مسئولان یا برداشت یك‌جانبه آن‌ها از موضوعی به‌وجود آمده است تنها به سوء استفاده دشمن ختم نمی‌شود. به نظر می‌رسد اولین اثری كه رسانه‌ای‌ كردن موضوعات مسأله‌ساز از تریبون‌های عمومی از سوی دو مسئول یا دو نهاد می‌گذارد القای اختلافات شدید و حاد میان هر دو طرف ماجرا در میان افكارعمومی و مردم است.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «در ساختار نظام جمهوری اسلامی وظیفه هر یك از نهادها و مقامات عالی‌رتبه مشخص شده و قانون اساسی بدان‌ها صراحت دارد و از سوی دیگر قوانین موضوعه بر كشور حاكم است و به تعبیر رهبر انقلاب: «قانون فصل الخطاب است». بنابراین دو مقام مسئول آن‌هم در سطح بالای نظام نباید به مانند دو بازیكن فوتبال كه در دو تیم رقیب یكدیگر حضور دارند از طریق رسانه‌ها برای یكدیگر پیام بفرستند. قطعاً و بدون تردید این عمل در شأن هیچ یك از مسئولان كشور نیست و مقامات مسئول در نظام جمهوری اسلامی از این تمثیل مبرا هستند.»

متن کامل سرمقاله


«پالایش گفتار»


سرمقاله امروز روزنامه تهران‌امروز با عنوان «دولت‌مردان و گفتمان عوام‌گرا» در خصوص ادبیات رئیس‌جمهوری ایران و معاون اول او است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«كار به جایی كشیده است كه رئیس قوه قضائیه مناسب می‌بیند به رئیس‌جمهوری درباره شیوه گفتارش، تذكری تلویحی دهد و او را متنبه سازد كه روش گفتاری مناسبی ندارد اما موضوع استفاده از ادبیات و گفتار خاص منحصر به رئیس‌جمهوری نمی‌شود، به نظر می‌رسد كه برخی از دولت‌مردان درصددند از رئیس خود پیشی بگیرند و در این زمینه پیشتاز شوند.»

این سرمقاله افزوده: «آقای رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری در جمع روسای آموزش‌وپرورش مناطق سراسر كشور، استرالیایی‌ها را گله‌دار توصیف می‌كند و می‌گوید: كره‌ای‌ها هم باید سیلی بخورند تا آدم شوند. نمونه‌ای از شیوه بیان معاون اول رئیس‌جمهوری در برخورد با دولت‌های بیگانه است و البته رئیس قوه قضائیه در نقد خود از احمدی‌نژاد نمونه‌هایی از طرز بیان وی را در برخورد با افراد و چهره‌های داخلی، بیان كرده است.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «(این ادبیات) گرچه ممكن است چند روزی دست‌مایه توجه لایه‌هایی از افكار عمومی شود، اما هرگز عمق استراتژیك نخواهد یافت به عنوان مثال به گفتار و ادبیات امامان معصوم و به تبع آن امام راحل و مقام معظم رهبری می‌توان اشاره كرد كه برآمده از زبانی فخیم، مهربان، محكم اما مودب و متین است. ادبیات رهبر فقید و رهبر كنونی نظام جمهوری اسلامی ایران، نمونه‌ای مطلوب برای سیاست‌ورزان و دولت‌مردان است تا با تأسی از ادب و گفتار این دو بزرگوار، شیوه گفتار و زبان خود را بپالایند.»


متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مشروطه، انقلاب اسلامی و توهمات لیبرال‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «اسلام ایرانی یا عربی؟»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «پایان سركرده صهیونیست‌های عرب»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «صادرات اشتغال»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «مناظره یا مذاکره»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)