تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«ایران غنی‌سازی را افزایش داده است»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران برخلاف خواست جامعه جهانی و در مبارزه با قطع‌نامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش داده و سانتریفوژهای‌اش را افزایش داده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، روز دوشنبه یک سخنگوی آژانس گفت که ایران سری دوم آبشار ١٦٤تایی سانتریفوژهای خود را فعال کرده و تولید اورانیوم ٢٠ درصد در نیروگاه نطنز را نیز افزایش داده است.


احمدی‌نژاد در بازدید از تأسیسات نظنز

اورانیوم ٢٠ درصد غنی شده بسیار راحت‌تر از اورانیوم‌های کمتر غنی شده می‌تواند مورد استفاده سلاح‌های هسته‌ای قرار گیرد و کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به این تسلیحات متهم می‌کنند.

ایران هرگونه تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی را رد کرده و می‌گوید که فعالیت‌های هسته‌اش فقط در راستای مقاصد صلح‌آمیز است اما برخی کشورهای جهان از جمله آمریکا و متحدانش به ایران اعتماد ندارند.

جیل تودور می‌گوید که این اقدام ایران برخلاف اعلام صریح شورای امنیت سازمان ملل است که گفته بود ایران باید تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی خود را به حالت تعویق درآورد

جیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که بازرسان آژانس در جریان بازدید ١٧ جولای خود از تاسیسات هسته‌ای ایران مشاهده کرده‌اند که ایران به دو آبشار ١٦٤تایی از سانتریفیوژها مواد هسته‌ای تزریق می‌کند.

وی می‌گوید که این اقدام ایران برخلاف اعلام صریح شورای امنیت سازمان ملل است که گفته بود ایران باید تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی خود را به حالت تعویق درآورد.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن دور چهارم تحریم‌های خود علیه ایران را به خاطر سرپیچی از توقف غنی‌سازی تصویب کرد. در پی آن نیز ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌های سخت‌تری را علیه ایران اعمال کردند.

این اظهارات سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به فاصله اندکی پس از آن است که ایران اعلام کرد در پاسخ به تحریم‌های شورای امنیت و کشورهای غربی قصد دارد که دلار و یورور را از ذخیره ارزی خود خارج کند.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران گفته بود که ایران در اقدامی تلافی جویانه دلار و یورو را از مبادلات خارجی خود کنار خواهد گذاشت و به جای آن از ریال و پول کشورهایی استفاده خواهد کرد که با ایران همکاری می‌کنند.

او اعلام کرد که دلار و یورو «نجس» هستند و ایران دیگر نفت خود را با دلار و یورو مبادله نخواهد کرد.

رینر اشتاینر، یک کارشناس سیاست خارجی آلمان که که با دولت ائتلافی آنجلا مرکل همکاری می‌کند، گفت که نمایندگان مجلس و دولت‌مردانی که او در جریان سفر اخیر خود به ایران با آن‌ها دیدار کرد، آشکارا بیم داشتند که تحریم‌ها صادرات و واردات ایران را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بازهم می خواهند با اين دولت که بدنبال تنش در منطقه است مذاکره کنند؟!!

-- Ali ، Aug 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)