تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حزب‌الله، اسرائیل را متهم به ترور رفیق حریری کرد

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان روز دوشنبه اسرائیل را متهم کرد که در جریان قتل رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان در سال ٢٠٠٥ دست داشته است.

به گزارش سی. ان. ان، وی که از مکانی نامشخص در بیروت و از طریق ویدئو با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: «ما دشمن صهیونیستی را متهم به انجام این ترور می‌کنیم.»

او گفت که اسرائیل توانایی انجام این‌گونه ترورها و اعمالی شبیه این را دارد. نصرالله گفت که اسرائیل به انجام این‌گونه اقدامات معروف است و متخصص کشتن چهره‌های فلسطینی و لبنانی در داخل و خارج این کشورها است.

نصرالله می‌گوید که هرگونه دخالت اعضای گروه خود در ترور رفیق حریری را رد می‌کند و هیچ‌گونه اعلام جرم علیه آن‌ها را نخواهد پذیرفت

حریری در ١٤ فوریه ٢٠٠٥ و هنگامی که یک بمب در کنار کاروان اتومبیل‌های حامل وی منفجر شد به قتل رسید.

پیشتر نصرالله به نقل از سعد حریری فرزند رفیق حریری که در حال حاضر نخست وزیر لبنان است عنوان کرده بود که یک دادگاه جنایی تحت حمایت سازمان ملل که مسئول بررسی این پرونده است تعدادی از اعضای حزب‌الله را به انجام این ترور متهم کرده است.

نصرالله می‌گوید که هرگونه دخالت اعضای گروه خود در این ترور را رد می‌کند و هیچ‌گونه اعلام جرم علیه آن‌ها را نخواهد پذیرفت.

پس از ترور حریری همچنین موجی از مخالفت با سوریه در لبنان ایجاد شد که در نهایت منجر به خروج نیروهای سوریه از لبنان گردید. سوریه نیز متهم است که در این ترور نقش داشته است اما مقامات این کشور این اتهام را رد می‌کنند.

نصرالله می‌گوید که آن‌ها در طول سال‌های گذشته زمان زیادی را صرف یافتن رابطه میان تجسس‌های هوایی اسرائیل و ترور حریری کرده‌اند و در این زمینه به نتایجی رسیده‌اند. او می‌گوید که اسرائیل پیش از ترور حریری به دنبال یافتن مکان‌های اسکان و مسیر رفت و آمد وی بوده است.

رهبر حزب‌الله با بیان این‌که مدارکی در خصوص دست داشتن اسرائیل در این ترور دارد، عنوان کرد که مدارک او نمی تواند آشکارا اثبات کند که اسرائیل این عملیات را انجام داده است، اما این اطلاعات می‌توانند درهای جدیدی در جریان تحقیقات در خصوص پرونده ترور رفیق حریری بگشایند.

نصرالله می‌گوید که انگیزه اسرائیل از انجام این ترور ایجاد یک جنگ داخلی در لبنان بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)