تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تا یک ماه و نیم دیگر

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران از راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر تا یک‌ ماه و نیم دیگر خبر داده است.

مهمان‌پرست امروز به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته که هم‌اکنون مراحل تست‌های آزمایشی این نیروگاه با سوخت های مجازی در حال انجام است.


نیروگاه اتمی بوشهر

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز ١٦ تیر ٨٩ با اعلام پایان آخرین آزمایش نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده بود که این نیروگاه در شهریورماه سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

مجید نامجو، وزیر نیروی ایران نیز پنجم مردادماه جاری گفت که نیروگاه بوشهر از شهریور ماه به صورت پلکانی وارد مدار خواهد شد و یک هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد.

نیروگاه بوشهر نخستین نیروگاه اتمی ایران است. عملیات احداث این نیروگاه در سال ١٣٥٥ و در زمان محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران طی قراردادی با کشور آلمان آغاز شد. در زمان جنگ ایران و عراق، آلمان از ادامه همکاری در این پروژه اعلام انصراف کرد.

مجید نامجو، وزیر نیروی ایران نیز پنجم مردادماه جاری گفت که نیروگاه بوشهر از شهریور ماه به صورت پلکانی وارد مدار خواهد شد و یک هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد

با انصراف آلمان، روسیه از ١٥ سال پیش کار احداث نیروگاه بوشهر را آغاز کرده اما تاکنون زمان راه‌اندازی این نیروگاه چندین بار به تعویق افتاده است.

نیروگاه بوشهر در حالی راه‌اندازی می‌شود، که فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی غرب با «نگرانی» دنبال می‌شود. کشورهای غربی چندی پیش با تصویب قطع‌نامه ١٩٢٩ دور چهارم تحریم‌ها را علیه ایران آغاز کردند.

با این حال سرگئی کریئنکو، رئیس روس اتم، شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه که پیمانکار ساخت نیروگاه بوشهر است، گفته است که ساخت نیروگاه بوشهر شامل تحریم‌ها نیست.

رامین مهمان‌پرست همچنین به خبرگزاری ایلنا گفته که در صورت برآورده‌شدن شروط ایران، مذاکرات ایران و گروه وین برای مبادله سوخت، اواخر شهریور یا اوایل مهر ٨٩ انجام می‌شود.

او درباره شروط مورد اشاره ایران، توضیحی نداده است. با این حال چهارم مرداد جاری علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران پاسخ نامه گروه وین را به یوکیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده و برای حضور «بدون شرط» در مذاكرات درباره تامین سوخت راكتور، تهران آمادگی کامل دارد.

گروه وین، آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس بین المللی انرژی اتمی را شامل می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

الان چند سال است که این خردمندان سرزمین ما وعده ماه و هفته و سال می دهند. اما اینبار جالب است که خودشان هم خنده شان گرفته و از خنده سرفه می کنند. به رهبری بگویید مواظب باشد. شاید تا کلید اینکا را آمریکاییها خواهند زد. آنها دستگاه را که هیچ بلکه خود بوشهر را روشن خواهند کرد!

-- بدون نام ، Aug 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)