تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مشاور علی خامنه‌ای:‌

«ایران آماده گفت‌وگو با آمریکا است»

علی‌اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در جریان سفرش به سوریه گفته که ایران آماده گفت‌وگوی هسته‌ای با آمریکا است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ولایتی گزارش داده: «ایران درباره تركیب گروه ١+٥ ملاحظاتی دارد ولی همچنان به حل مسأله هسته‌ای از طریق گفت‌وگو متعهد است.»


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران هفت تیر ماه گذشته در یک نشست خبری خواهان تغییر در ترکیب گروه ١+٥ شده بود و گفته بود که «ما تركیب مذاكره‌كنندگان را تغییر می‌دهیم زیرا پنج كشوری كه صاحب امتیاز ناعادلانه وتو هستند و هیچ‌كس نیز نمی‌تواند از آن‌ها شكایت كند دارای رابطه ظالمانه و یك‌طرفه با سایر كشورها هستند.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفته که آمریکا برای گفت‌وگو با ایران همچنان آمادگی دارد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز ١٤ مرداد گفته بود که اگر ایران برای پاسخ‌گویی درباره پرونده اتمی‌اش گام‌های روشنی بردارد، آمریکا آماده مذاکره با این کشور خواهد بود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز ١٤ مرداد گفته بود که اگر ایران برای پاسخ‌گویی درباره پرونده اتمی‌اش گام‌های روشنی بردارد، آمریکا آماده مذاکره با این کشور خواهد بود

آمریکا و غرب می‌گویند که ایران در برنامه اتمی‌اش مقاصد نظامی دارد. ایران اما این اتهام را رد می‌کند و بر «صلح‌آمیز بودن» برنامه هسته‌ای خود تاکید می‌کند.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیروز با انتشار گزارشی اعلام کرد که «ایران در اقدامی مغایر با قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم خود را برای بهبود غنی‌سازی اورانیوم فعال کرده است.»

آژانس می‌گوید که «ایران استفاده از مجموعه دوم ١٦٤تایی سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم تا سقف ٢٠ درصد را در نطنز آغاز کرده است. ایران همچنین از فوریه گذشته (بهمن-اسفند ٨٨) مجموعه دیگری از غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ٢٠ درصد را آغاز کرده بود.»

شورای امنیت سازمان ملل ١٩ خرداد ماه گذشته با تصویب قطع‌نامه ١٩٢٩ به دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران و افراد و شرکت های در ارتباط با آن رای داد.

ایران همچنین در یک ماه اخیر برای مذاکره با گروه وین به منظور تبادل سوخت هسته‌ای اظهار تمایل کرده‌ است.

چهارم مردادماه جاری علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران پاسخ نامه گروه وین را به یوکیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده است.

او همچنین گفت که ایران برای حضور «بدون شرط» در مذاكرات درباره تامین سوخت راكتور تهران آمادگی کامل دارد.

گروه وین، آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شامل می‌شود.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ١٢ مرداد از احتمال گفت‌وگوی گروه وین با ایران برای تبادل سوخت هسته‌ای در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خامنه ای دنبال وقت خریدن برای رسیدن به بمب اتمی است. جامعه جهانی باید هوشیار باشد و مانع رسیدن فاشیسم دینی به بمب اتمی گردد.

-- ساسان/ ت ، Aug 10, 2010

مذاکره با گروهي که ايجاد تنش و دشمن تراشي شيشه عمر آنهاست ودر حال تجهيزات جديدبرای بهبود غنی سازی هستند؟!!!!! چه معنی دارد؟

-- Karoon ، Aug 10, 2010

مذاکره .... بی مذاکره .... توقف غنی سازی ....

-- بدون نام ، Aug 10, 2010

بزبان ساده اینها آنها را سر کار گزاشته اند .تا جام زهر بدستشان ندهند آخوندها از این بازیها دست بردار نیستند ...درست مانند ادامه ی جنگ عراق اکنون میگویند کی بود کی بود من نبودم

-- بهنام ، Aug 11, 2010

3/2/1بله بله بله مثال زمان جنك جيبها كفتن نه جيبها خالى شد كفتن بله بله بله

-- بدون نام ، Dec 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)