تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مرگ ١٣٢٥ غیر نظامی افغان طی هفت ماه

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با اعلام افزایش رویدادهای خشونت‌آمیز در افغانستان طی هفت ماه گذشته اعلام کرد در این مدت ١٣٢٥. غیر نظامی کشته شده‌اند.

به گفته نادر نادری سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان« شورشیان» عامل مرگ بیش از ٦٧ درصد تلفات غیر نظامیان بوده‌اند.


بر پایه گزارش این کمیسیون، در ماه ژانویه ٩٦ نفر، در ماه فوریه ١٨٩ نفر، در ماه مارس ١٢٧ نفر، در ماه اپریل ١٢٢ نفر، در ماه مه ١٨١ نفر، در ماه ژوئن ٢٩٤ نفر و در ماه ژوئیه ٣١٦ غیر نظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

٨٩٥ نفر توسط شورشیان، ٣٠٣ نفر توسط نیروهای وابسته به دولت و ١٢٧ نفر توسط نیروهای ناشناس کشته شده‌اند.

سازمان نظارت و گزارش دهی حقوق بشر افغانستان( ARM) نیز اعلام کرد که در ٦ ماه گذشته روزانه به طور میانگین ٦ غیر نظامی در افغانستان کشته و ٨ غیر نظامی زخمی شده‌اند

٨٩٩ تن از جان باخته‌گان مرد، ٢٠٩ زن و ٢٧ تن از آنان کودک بوده‌اند.

پیش از این سازمان نظارت و گزارش دهی حقوق بشر افغانستان( ARM) نیز اعلام کرد که در ٦ ماه گذشته روزانه به طور میانگین ٦ غیر نظامی در افغانستان کشته و ٨ غیر نظامی زخمی شده‌اند.

در گزارش سازمان آرم از حملات انتحاری، بمب‌های کنار جاده‌ای و عملیات نظامی به عنوان عوامل بروز تلفات و مجروحیت غیر نظامیان اعلام شده است.

در حالی از افزایش شمار تلفات غیر نظامیان در سال جاری میلادی خبرداده می‌شود که بر پایه گزارش سازمان ملل سال ٢٠٠٩ از لحاظ تاثیرگذاری جوانب درگیر، «بدترین» سال برای غیر نظامیان از زمان فروپاشی طالبان درسال ٢٠٠١ خواند بوده است.

در این سال تلفات غیر نظامیان با ١٤ درصد افزایش نسبت به سال ٢٠٠٨ به ٢٤١٢ تن رسید.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)