تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تنبیه برای همه
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «گفت‌وشنودی كه محرمانه نیست» در خصوص مشکلات رسانه‌ها در ایران است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «هنوز برخی از مسئولان، سیاست‌ورزان و مجریان از هر تیپ، فكر و خط سیاسی، نگاه تزئینی و كاریكاتوری به ضرورت رسانه، نقش و اهمیت آن دارند. در این نگاه رسانه‌ها در تداوم روابط‌ عمومی‌ها قرار دارد. در نظر این دسته، رسانه‌ها آن‌گونه باید ایفای نقش كنند كه آن‌ها می‌خواهند.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «نسبت رسانه‌ها با نهادهای قدرت و همین‌طور رابطه آن‌ها با دستگاه‌های اجرایی، قضایی و ... چندان روشن نیست. در نظام‌نامه مربوط به فعالیت خبرنگاران، روندی حاكم است كه اگر مطبوعه‌ای در راستای مصالح كلان كشور با تمام وجود تلاش كند، انجام وظیفه كرده است، اما اگر در مطبوعه‌ای خطایی از كسی سر بزند در بسیاری از مواقع همكاران و سایر دست‌اندركاران آن نشریه نیز مجازات معیشتی می‌شوند. گویی منطق این است تشویق برای هیچ‌كس، تنبیه برای همه.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «نبود یك نظام ارزیابی و سنجش صحیح رسانه‌ای نیز از مواردی است كه در توزیع حمایت‌های معنوی و مادی دولت اثر نامطلوبی گذاشته است. هنوز معلوم نیست رسانه‌ای كه كرور كرور از حمایت‌های بی‌دریغ برخوردار است، نسبت به سایر رسانه‌هایی كه در چارچوب قانون و نظام فعالیت می‌كنند، به همان میزان اثرگذاری بهتری داشته یا مخاطبان بیشتری را پوشش می‌دهند.»

متن کامل سرمقاله

تجربه نروژ در مدیریت ذخایر ارزی
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «واکاوی مشکلات حساب فراموش شده ذخیره ارزی» به بررسی تجربه کشور نروژ درباره مدیریت ذخایر ارزی و مقایسه آن با ایران پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «اصولا حساب ذخیره برای ظرفیت‏سازی است. فلسفه اصلی هم همین بود؛ چرا که ایران نیاز به ظرفیت‏سازی در زمینه تولیدی دارد تا از طریق رشد تولید، صادرات را افزایش دهیم. این اهداف از طریق تشکیل سرمایه صورت می‏گیرد. واحدی که امروز وجود دارد گر چه با گرفتن ارز به فعالیت و تولید می‏رسد، اما در افزایش اشتغال بی اثر است و احتمالا جنبه صادراتی نخواهد داشت.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «تجربه نروژ در مدیریت ذخایر ارزی تجربه ارزشمندی است. نروژ تاکنون موفق‌‏ترین کشور نفتی دنیا در خصوص مدیریت درآمد ارزی نفت بوده است. نروژ کلا خط قرمزی بین نیاز داخلی و صندوق نفتی خود کشیده است. درآمد حاصل از فروش نفت نروژ، کاملا به صندوق نفتی آن کشور می‏رود. دولت نروژ اصلا اجازه برداشت ندارد، به بخش خصوصی هم چیزی داده نمی‏شود. به همین جهت آفت اقتصادهای نفتی اعم از بیماری هلندی نیز که آثار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد، دامن‌گیر اقتصاد نروژ نشده است.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «برای حل مشکل تولیدکنندگان بهتر است دولت هر سال یک تخمین کارشناسانه از نیاز ارزی آن داشته باشد. این نیاز ارزی بر دو قسم است: نیاز سرمایه‌‏گذاری و امور جاری. امور جاری را سیستم اقتصادی کشور باید تامین کند. بخشی از طریق صادرات غیرنفتی بخشی خصوصی تامین می‏شود و مابقی آن را هم دولت باید تامین کند. در بخش سرمایه‏گذاری هم می‏شود از حساب ذخیره ارزی کمک گرفت. در سال‏های اخیر یکی از مشکلات سیستم بانکی آن بوده که ارز زیاد دارد و متقاضی ارز کم است. باید به صنعت کمک کنیم تا بتواند از این ارز استفاده کند.»

متن کامل سرمقاله

مسیر مذاکرات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تاملی در استراتژی مذاكره» در خصوص مذاکرات اتمی غرب و ایران است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«تلاش برای احیای مذاكرات اكنون مهم‌ترین راهبردی است كه غرب در مقابل ایران در پیش گرفته است. از ابتدا هم غربی‌ها می‌خواستند همه چیز به مذاكره ختم شود منتها مذاكره با مشخصاتی كه آمریكا می‌خواهد نه آن‌طور كه تا حالا بوده و ایران بر آن اصرار دارد.»

این سرمقاله افزوده: «ایران اكنون توانسته است دو مسیر در مذاكرات ایجاد كند. یكی مذاكرات فنی با گروه وین كه از دید ایران آژانس عضو كلیدی آن است و دیگری مذاكرات سیاسی با گروه ٦. تا همین جا، ایران یك قدم به جلو برداشته و توانسته یك مسیر مذاكراتی ایجاد كند كه به دیدگاهش در مورد ضرورت جایگزین شدن مذاكرات سیاسی با مذاكرات فنی و حقوقی نزدیك است. اگرچه غربی‌ها می‌گویند كه مذاكرات وین فقط روی یك موضوع مشخص یعنی مبادله مواد هسته‌ای متمركز است ولی خود آن‌ها هم خوب می‌دانند كه این مذاكرات اكنون بسیار مهم‌تر از مذاكرات بی‌خاصیت با گروه ٦ است.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «اگر طرف غربی فقط یك بار به تاریخ هفت ساله مذاكرات هسته‌ای با ایران نگاه كند به سادگی درخواهد یافت كه ایران هیچ هزینه‌ای را بالاتر از آبرو ریزی تسلیم در مقابل غرب و هیچ فایده‌ای را هم بالاتر از هسته‌ای شدن نمی‌داند. با این دستگاه محاسباتی خنده‌دار است كه غربی‌ها تصور كرده‌اند ایران برنامه خود را در مقابل هزینه‌های اقتصادی ناچیز ناشی از تحریم‌ها تعدیل خواهد كرد. در واقع اگر دقیق باشیم موضوع از این قرار است كه غرب در پی دست‌یابی به هدفی است كه ابزار لازم برای آن را در اختیار ندارد. در این شرایط دو راه بیش‌تر پیش پای آن نیست. یا هدف خود را تعدیل و متناسب با ابزارهای‌اش بكند یا این‌كه با حفظ این عدم تناسب استراتژی خود را نابود كند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «دانستن حق مردم است»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای‌ اقتصاد با عنوان «ایران و فضای بین‌المللی»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «روز وجدان بیدار جامعه»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نگاه قانونی به مطبوعات»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)