تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مرگ یک نامزد انتخاباتی پارلمانی افغانستان

همزمان با قتل یک نامزد انتخابات ولسی جرگه (پارلمان) افغانستان در ولایت غزنی، کمیسیون انتخابات دستور محرومیت هشت نامزد این دور از انتخابات را صادر کرد.

نجیب الله گلستانی نامزد این دور از شهرک قره باغ ولایت غزنی بود که جسد وی بعد از سه روز با همکاری مردم از یک منطقه دور افتاده این ولایت به دست آمده است.


به گفته محب‌الله خپلواک فرماندار شهرک قرباغ آقای گلستانی از سوی طالبان ربوده شده بود و این گروه در مقابل آزادی وی خواستار وجه هنگفت پول و آزادی دو تن از همکارانش شده بودند.

ذبیح‌الله مجاهد از سخنگویان طالبان با برعهده گرفتن مسئولیت این رویداد گفته است این نامزد انتخابات با حکم شورای طالبان کشته شده است.

سخنگوی طالبان تهدید کرد این حکم در مورد دیگر نامزدانی که از عرصه رقابت‌های انتخاباتی دور نروند، اجرا خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد از سخنگویان طالبان با برعهده گرفتن مسئولیت این رویداد گفته است این نامزد انتخابات با حکم شورای طالبان کشته شده است

پیش از این یک نامزد انتخابات در ولایت خوست هم مرز با پاکستان کشته شده بود و دو نامزد دیگر در ولایات کاپیسا و هرات از سوی شورشیان ربوده شده بود که در آخرین مورد فشار مردم سبب آزادی شخص ربوده شده شد.

به رغم افزایش تهدیدات شورشیان بر نامزدهای انتخاباتی، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان اعلام کرد به منظور برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، هشت نامزد این انتخابات را به دلیل عدم استعفای به موقع از وظایف دولتی از فهرست نهایی حذف کرده است.

تا اکنون ٥٢ تن از میان بیش از ٢٦٠٠ نامزد به دلایل مختلف از جمله ارتباط با گروه‌های مسلح غیر قانونی از ادامه رقابت‌ها محروم شده‌اند و گفته می‌شود این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

این تلاش‌ها در حالی اعلام می‌شود که به گفته فضل احمد معنوی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ناامنی بزرگ‌ترین چالش فراروی انتخابات آینده پارلمانی خواهد بود.

هر چند آقای معنوی در مورد میزان این تهدیدات سخن نگفت اما خاطر نشان کرد ارزیابی‌های به عمل آمده در راستای برگزاری انتخابات شفاف و سالم اطمینان دهنده است.

تبلیغات نامزدهای انتخابات ولسی جرگه افغانستان به طور رسمی از دوم تیر سال جاری آغاز و تا ٤٨ ساعت قبل از روز رای دهی که قرار است ٢٧ شهریور ماه برگزار شود، ادامه خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)