تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«ورود مغزها بيش‌تر از خروج مغزهاست»

معاون امور ايرانيان خارج از کشور در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، مهاجرت از کشوری با شرايط ايران را به خارج، نشانه بالندگی آن کشور دانست.

حسن قشقاوی، معاون امور کنسولی، امور مجلس و امور ايرانيان خارج از کشور وزارت امور خارجه در باره مهاجرت ايرانيان به خارج از کشور اظهار نظر کرد.


حسن قشقاوی

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن قشقاوی مهاجرت از هر کشوری که در «موقعيت بری و بحری مانند ايران» قرار دارند را نشانه «بالندگی آن کشور» دانست.

وی اظهار داشت که مهاجرت در ايران «تنها خروج نيست» بلکه «ورود و خروج» هم هست.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در رابطه با فرار مغزها از ايران نيز صحبت کرد و گفت در ايران «ورود مغزها بيش‌تر از خروج مغزها است.» وی برای اثبات سخنان خود به اين موضوع اکتفا کرد که «آمارهايی در اين باره در دست است.»

صندوق بين‌المللی پول: ايران به لحاظ مهاجرت نخبگان در ميان ۹۱ کشور در حال توسعه مقام نخست را داراست

حسن قشقاوی در حالی اين سخنان را بيان می‌کند که صندوق بين‌المللی پول در گزارش سال ۲۰۰۹ خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران به لحاظ مهاجرت نخبگان يا فرار مغزها، در ميان ۹۱ کشور در حال توسعه يا توسعه نيافته جهان، مقام نخست را داراست.

به استناد اين گزارش «سالانه ۱۸۰ هزار نيروی آموزش‌‌ديده از ايران مهاجرت می‌کنند.» گزارش صندوق بين‌المللی پول تاکيد کرد که اين ميزان مهاجرت به معنای خروج سالانه ۵۰ ميليارد دلار ارز از کشور است.


گزارش صندوق بين‌المللی پول برای نمونه آورده‌است که «هم‌اکنون بيش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک و بيش از ۱۷۰ هزار ايرانی دارای تحصيلات عاليه در آمريکا زندگی می‌کنند.»

اين در حالی است که طبق آمارهای رسمی، سالانه يک ميليون و دويست هزار نفر از کل دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصيل می‌شوند و نسبت خروج فارغ‌التحصيلان از کشور به کل آنان، ۱۵ درصد است.

پيش از اين محمود احمدی‌نژاد در نخستين دوره رياست جمهوری خود، مساله مهاجرت نخبگان را تکذيب کرده‌بود. وی در آن زمان گفت:«برخی‌ها با تعبير غلط از عنوان فرار مغزها استفاده می‌کنند. ما، فرار مغز نداريم.»

کامران دانشجو، وزير علوم جمهوری اسلامی، نيز ارديبهشت‌ماه گذشته در جمع روسای دانشگاه‌های ايران به پيروی از محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که «فرار مغزها را قبول ندارم.»

در باره مهاجرت ايرانيان پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران آمار دقيقی در دست نيست اما روزنامه آمريکايی وال استريت‌ جورنال چندی پيش با استناد به يک گزارش از سازمان ملل اعلام کرده بود که پس از انتخابات رياست جمهوری ايران و سرکوب اعتراض‌های مردمی، دست‌کم ۴۲۰۰ نفر از شهروندان ايرانی به کشورهای ديگر پناهنده شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب ...کاملا حقیقت را گفته .... چون جمهوری اسلامی معتقد است هرکس از ایران می رود فاقد مغز است .... یا تنها مغز جنتی و احمدی نژاد به عنوان مغزرسمیت دارد ...

-- بدون نام ، Aug 7, 2010

دروغ که استخوان ندارد لای گلوی آدم را بگیرد . مالیات هم بابت آن نمی خواهد پرداخت کنی

-- عباس ، Aug 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)