تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

شصت و پنجمین سالگرد بمباران هیروشیما

در ژاپن مراسم یادمان شصت و پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما آغاز شد. جان رُس، سفیر ایالت متحده آمریکا در ژاپن به عنوان نخستین نماینده رسمی امریکا در این مراسم شرکت کرد.

سفیر ایالت متحده آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که آمریکا در نظر دارد برای خلع سلاح اتمی و نابود کردن سلاح‌های اتمی در جهان تلاش کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا هم در بیانیه‌ای که به این مناسبت منتشر شده است، اعلام کرد که در نظر دارد برای رسیدن به جهانی بدون سلاح‌های اتمی فعالیت کند.


شصت و پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما

نائوتو کان، رئیس دولت ژاپن در مراسمی که به مناسبت سالگرد هیروشیما در این شهر برگزار شد گفت: بشریت باید از تاریخ درس بگیرد و اجازه ندهد که فاجعه اتمی تکرار شود و «وحشت و بدبختی» دوباره همه جا را فرابگیرد.


رئیس دولت ژاپن در ادامه‌ سخنانش افزود: «ژاپن به عنوان تنها کشوری که قربانی بمباران اتمی شده است، در مبارزه با سلاح‌های اتمی وظیفه‌ اخلاقی خطیری در برابر بشریت به عهده دارد.»

یادمان هیروشیما در ساعت هشت و پانزده دقیقه به وقت محلی با افروختن شمع به یاد قربانیان این فاجعه آغاز شد. ۶۵ سال پیش، در سال ۱۹۴۵، در چنین روزی، در ساعت هشت و پانزده دقیقه یک جنگنده آمریکایی نخستین بمب اتمی را روی این شهر پرتاب کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا هم در بیانیه‌ای که به این مناسبت منتشر شده است، اعلام کرد که در نظر دارد برای رسیدن به جهانی بدون سلاح‌های اتمی فعالیت کند

پس از افروختن شمع، شرکت‌کنندگان در این مراسم به احترام قربانیان فاجعه اتمی هیروشیما به مدت یک دقیقه سکوت کردند. سپس ۱۰۰۰ کبوتر سفید را به نشانه آروزی انسان برای برقراری صلح در جهان در آسمان هیروشیما به پرواز درآوردند.

در این مراسم بان کیمون، دبیرکل سازمان ملل و نمایندگانی از فرانسه و انگلستان که از قدرت‌های اتمی جهان به شمار می آیند شرکت داشتند.

در ۶ اوت ۱۹۴۵ آمریکا برای نخستین بار در تاریخ بشریت اقدام به بمباران اتمی هیروشیما کرد. ۱۴۰ هزار تن از اهالی هیروشیما در همان نخستین دقایق پس از بمباران اتمی یا در اثر پیامدهای بعدی این بمباران جان خود را از دست دادند.

سه روز پس از بمباران هیروشیما، ایالت متحده آمریکا شهر ناکازاکی را هم بمباران کرد. در این شهر ۷۰ هزار نفر در اثر بمباران اتمی جان خود را از دست دادند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)