تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتراض ایران به اظهارات رئیس ارتش آمریکا

نمايندگی ايران در سازمان ملل در نامه‌ای به اين سازمان، نسبت به اظهارات مايکل مولن، رئیس ستاد ارتش آمریکا، اعتراض کرد.

خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گزارش داد که محمد خزائی، نماینده‌ی دائم ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، با ارسال نامه‌ای به دبیرکل، رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی آن سازمان، مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به اظهارات مایک مولن را اعلام داشت.


دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد ارتش آمریکا

در اين نامه آمده‌است: «مقامات مختلف آمریکا و بعضا نمایندگان کنگره علنا جمهوری اسلامی ایران را به توسل به زور تهدید می‌کنند که این خود نقض آشکار حقوق بین‌الملل و اصول اساسی منشور ملل متحد است. این گونه اظهارات غیر مسئولانه و استفاده از زبان تهدید، خلاف تلاش‌هایی است که در عرصه جهانی برای تقویت صلح و امنیت بین‌المللی صورت می‌گیرد.»

در ادامه این نامه آمده است : «جمهوری اسلامی ایران براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد ، دفاع از حریم کشور و حقوق ملت ایران را حق قانونی خود می‌داند.»

مایک مولن گفته بود طرح نظامی‌ای را برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی در دست دارد.

دریاسالار مایک مولن، روز یکشنبه ۱۰ تیرماه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» آمريکا گفت طرح نظامی‌ای را برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی در دست دارد.

وی در عين حال افزود حمله‌ی نظامی به ایران می‌تواند تبعات جدی و پیش‌بینی نشده‌ای در خاورمیانه داشته باشد.

رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا گفت: «امیدوارم ما به این مرحله نرسیم، ولی این گزینه‌‌ای بسیار مهم است.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرد که این کشور نمی‌تواند بگذارد که ایران به سلاح اتمی مجهز شود. او در ادامه افزود: «صادقانه می‌گویم: هر کدام از این دو گزینه – دست‌یابی ایران به سلاح اتمی یا حمله‌ی نظامی به این کشور- مرا بسیار نگران می‌کند.»

در پی اظهارات مايکل مولن، سردار يدالله جوانی، معاون سياسی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با ايرنا، سخنان وی را عمليات روانی خواند و گفت: «آمريکا و رژيم صهيونيستی جسارت حمله‌ی نظام به ايران را ندارند. »

همچنين چند روز پیش، بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را امضا کردند که از حمله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نظامی اسرائیل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع اتمی تهران، حمایت می‌کند.

بر اساس این پیش‌نویس، اگر هیچ راه صلح‌آمیزی «در طی مدت زمانی قابل قبول» برای مقابله با آن‌چه «خطر فوری ایران علیه موجودیت اسرائیل» می‌خواندند پیدا نشود، اسرائیل می‌تواند از هر وسیله‌ای حتی نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.

مقامات مختلف جمهوری اسلامی حمله‌ی نظامی به ایران، به‌ويژه از سوی اسرائيل را نامحتمل دانسته و علیه چنین عملیاتی هشدار دادند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)