تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

دفاع چین از گسترش رابطه تجاری با ایران

دولت چین با «طبیعی» خواندن روابط تجاری ایران و چین به فشارهای آمریکا درباره پایین آوردن سطح معاملات نفتی با ایران، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته، چهارشنبه همزمان با سفر وزیر نفت ایران به پکن، خواهان پایان دادن به انتقاد از روابط تجاری ایران و چین، از سوی کشورهای دیگر شد.

رابرت آینهورن، مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا و مسئول نظارت بر تحریم‌های ایران و کره شمالی در این وزارت خانه از چین خواسته بود که تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران را رعایت کند و مبادلات تجاری و نفتی خود را با این کشور کاهش دهد.


این مقام آمریکایی به چین یادآور شد که تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران برای محدود کردن «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این سخنان اعلام کرد که روابط تجاری چین و ایران، باعث به خطرافتادن منافع کشورهای دیگر و جامعه بین‌الملل نمی‌شود.

وی گفت که کشورش به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، همیشه قطعنامه‌های صادر شده از سوی این شورا را رعایت کرده‌ است.

جمهوری اسلامی ایران در یک ماه گذشته هدف دور جدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا قرار گرفته‌ است. تمرکز اغلب این تحریم‌های جدید بر ممنوعیت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گازی ایران است.

این در حالی است که «سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و چین و گسترش همکاری‌های دوجانبه با مقام‌های چینی» از اهداف سفر مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران به چین اعلام شده‌ است.

مسئول نظارت بر تحریم‌های ایران و کره شمالی در وزارت خارجه آمریکا از چین خواست که مبادلات تجاری و نفتی خود را با این کشور کاهش دهد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، همکاری در طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان، آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران و میدان گازی پارس جنوبی از پروژه‌های مشترک دو کشور ایران و چین است.

بخش عمده واردات نفت به چین از سوی ایران ارسال می‌شود و در شش ماه نخست سال ۲۰۱۰ میلادی ۹میلیون تن نفت از ایران به چین صادر شده‌است. سال گذشته میلادی ایران و چین بیش از ۲۱ میلیارد دلار مبادلات اقتصادی داشته‌اند و در نیمه نخست سال جاری میزان این مبادلات ۳۴ درصد افزایش داشته‌است.

چین از سوی دولت‌های غربی برای کاهش روابط تجاری و نفتی خود با ایران تحت فشار قرار دارد.

این کشور با وجود دادن رای مثبت به چهارمین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، همواره خواهان استفاده از ابرازهای دیپلماتیک درباره پرونده هسته‌ای ایران بوده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)