تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پايان نشست سه جانبه تهران

چهارمين نشست سران سه کشور فارسی زبان ايران، افغانستان و تاجيکستان با تاکيد بر توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی ميان سه کشور، در تهران پايان يافت.

احداث راه آهن، بازبينی امور ترانزيت کالا و استفاده از فيبرنوری ميان سه کشور، انتقال برق از تاجيکستان به ايران از طريق افغانستان، تسهيل رفت و آمد قانون‌مند شهروندان سه کشور و گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی و مبارزه با مواد مخدر از مواردی بود که در اجلاس تهران بر آن تاکيد شد.


تاسيس شبکه تلويزيونی مشترک فارسی‌زبان ميان سه کشور و برگزاری نشست آتی سران ايران، افغانستان و تاجيکستان، در سال آينده در کابل از توافقات اين نشست بود.

در خبرنامه‌ای که از سوی دفتر رياست جمهوری افغانستان منتشر شده، آمده‌است محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان نخستين سخنران اجلاس تهران با بيان نزديکی‌های فرهنگی و دينی سه کشور خواستار عملی شدن طرح‌هايی شد که قبلا مورد توافق قرار گرفته بود.

توافقات اجلاس گذشته سران سه کشور تا اکنون و به دلايل متعدد کمتر جنبه عملی پيدا کرده است

حامد کرزی نيز ضمن با اهميت خواندن توسعه همکاری‌ها، از افزايش ۲۰ درصدی تجارت ميان ايران و افغانستان خبر داد و گفت اکنون ارزش تبادلات تجارتی به بيش از يک ونيم ميليارد دلار رسيده است.

در خبرنامه رياست جمهوری افغانستان به نقل از حامد کرزی گفته شده که افغانستان از گسترش روابط با ايران و تاجيکستان در تمام عرصه‌ها حمايت می‌کند و آن را به سود هر سه کشور می‌داند.

همچنين امام علی رحمان رئيس جمهور تاجيکستان طی سخنانی خواستار استفاده از ظرفيت‌های موجود در سه کشور شد و گفت توسعه همکاری‌ها در اين راستا می‌تواند سبب رشد اقتصادی منطقه شود.

به گفته رئيس جمهور تاجيکستان توسعه هر گونه همکاری نيازمند امنيت و ثبات است و با سياست‌های سازنده می‌توان صلح و امنيت و ثبات منطقه را تقويت بخشيد.

توافقات اجلاس گذشته سران سه کشور تا کنون و به دلايل متعدد کم‌تر جنبه عملی پيدا کرده‌اند. شماری از تحليل‌گران افغان می‌گويند در شرايطی که اين منطقه از جهان در وضعيت حساس و تعيين کننده‌ای قرار دارد بهره‌برداری سياسی از اهداف اصلی اجلاس تهران بوده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)