تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حامد کرزی عازم تهران شد

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان برای شرکت در اجلاس سه جانبه ایران، تاجیکستان و افغانستان به تهران رفت.

حامد کرزی قرار است دراین سفر علاوه بر دیدار با محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم و امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، با آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز ملاقات کند.

احمد ضیاء سیامک هروی، معاون سخن‌گوی رئیس جمهور افغانستان، همکاری‌های منطقه‌ای، توسعه روابط تجاری و فرهنگی میان سه کشور را از اهداف اصلی این اجلاس خواند.

این هیئت عالی رتبه افغان درحالی به ایران سفر می‌کند که این کشور بخاطر موضوع هسته‌ای تحت فشار جامعه بین‌المللی قرار دارد و به تازگی بر مبنای اسناد تازه افشا شده سایت «ویکی لیکس» متهم به حمایت از شورشیان در افغانستان نیز شده‌ است.


دراین اسناد آمده‌ است که ایران به شماری ازفرماندهان طالبان پیشنهاد کرده بود در ازای کشتن هر سرباز افغان ۱۷۰۰ دلار و در ازای کشتن هر مقام افغان ۳۵۰۰ دلار دریافت خواهند کرد.

احمد ضیاء سیامک هروی، معاون سخن‌گوی رئیس جمهور افغانستان، همکاری‌های منطقه‌ای، توسعه روابط تجاری و فرهنگی میان سه کشور را از اهداف اصلی این اجلاس خواند

همچنان در این اسناد گفته شده که ایران به سفر گلبدین حکمتیار، رهبر یکی از گروهای شورشی افغان و یکی از همکاران اسامه بن لادن کره شمالی برای خرید موشک کمک کرده‌است.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به این اتهامات ضمن رد مداخله ایران در امور افغانستان گفته‌ است ایران از هیچ گروهی حمایت نمی‌کند اما از ملت و امنیت افغانستان حمایت می‌کند.

با این وجود وحید عمر، سخن‌گوی رئیس جمهور افغانستان پیش از این سفر گفته بود که در این سفر درباره مطالب مطرح شده در اسناد ویکی لیکس صحبت نخواهد شد.

حامد کرزی را در این سفر زلمی رسول، وزیرامور خارجه، رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی و عمر زاخیلوال، وزیر دارایی افغانستان همراهی می‌کنند.

به گفته سید مسعود، استاد دانشگاه کابل، این نشست در شرایطی حساس برگزار می‌گردد و دارای اهمیت سیاسی است و ایران در تلاش است درحالی که این کشور تحت فشار بین المللی قرار دارد از این اجلاس به ویژه سفر حامد کرزی استفاده کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)