تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

دو ایرانی در فهرست برندگان جایزه هلمن-همت

پروین اردلان و آذین ایزدی‌فر، دو نویسنده ایرانی برنده جایزه امسال «هلمن-‌همت» شدند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نام این دو نویسنده ایرانی را به همراه 40 نویسنده و روزنامه‌نگار از کشورهای مختلف به عنوان برندگان این جایزه بین‌المللی اعلام کرده است.

بنا به بیانیه‌ای که در وب‌سایت این سازمان مدافع حقوق بشر منتشر شده، جایزه امسال «هلمن-‌همت» به 42 نویسنده از 20 کشور جهان اهدا می‌شود، که نام 12 نفر از آنها به خاطر آنچه «حفظ امنیت این افراد» عنوان شده، منتشر نشده است.

نویسندگان و روزنامه‌نگارانی از کشورهای چین، ویتنام، برمه، چچن، اندونزی، کلمبیا، نپال، سوریه، سودان،‌ رواندا، اوگاندا و روسیه ذر فهرست امسال برندگان جایزه «هلمن-‌همت» دیده می‌شوند.

جایزه بین‌المللی «هلمن- همت» از سال ۱۹۹۰ تا کنون هر سال از سوی سازمان دید‌بان حقوق بشر به نویسندگانی که به خاطر نوشته‌هایشان زیر فشار حکومت‎ها قرار دارند، اهدا می‌شود.

این جایزه برای گرامی‌داشت ليليان هلمن، نمايشنامه‌نويس آمريکایی و دشيل همت، رمان‌نويس آمريکايی به نام «هلمن-همت» نام‌گذاری شده است.


عکس از آرش آشوری‌نیا

پروین اردلان، نویسنده ایرانی که از جمله برندگان امسال این جایزه است، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان است و در سال‌های اخیر بارها به خاطر نوشته‌ها و فعالیت‌هایش بازداشت و محاکمه شده است.

وی که کتاب «سناتور، فعالیت‌های مهرانگیز منوچهریان بر بستر مبارزات حقوقی زنان در ایران» را با همکاری نوشین احمدی خراسانی تالیف کرده است، از سال 1373 در نشریات و روزنامه‌هایی همچون آدینه، زنان، فصل زنان، جنس دوم و همشهری کار کرده است.

سردبیری سایت تریبون فمنیستی ایران و عضویت در شورای سردبیری سایت‎های زنستان و تغییر برابری از دیگر فعالیت‌های خانم اردلان است. وی به خاطر فعالیت در وب سایت‌های زنستان و تغییر برای برابری به شش ماه حبس تعلیقی به مدت چهار سال محکوم شده است.

خانم اردلان عضو مرکز فرهنگی زنان و از پایه‌گذاران کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز است و برای فعالیت‌های خود در حوزه زنان به دو سال و شش ماه حبس تعلیقی و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. دادگاه انقلاب وی را برای پرونده‌ای که به تجمع فعالان زن در برابر دادگاه انقلاب مربوط می شود نیز به یک سال حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم کرده است.

وی در سال ۱۳۷۸ عنوان بهترین گزارشگر تحقیقی ششمین جشنواره مطبوعات ایران را از آن خود کرد و در سال 2007 برنده جایزه «اولاف پالمه» در سوئد شد.

خانم اردلان سال گذشته پس از رخدادهای انتخابات ریاست جمهوری از ایران خارج شد و هم اکنون در کشور سوئد اقامت دارد.

پروین اردلان، برنده امسال جایزه هلمن- همت، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان است و در سال‌های اخیر بارها به خاطر نوشته‌ها و فعالیت‌هایش بازداشت و محاکمه شده است

آذین ایزدی‌فر، دیگر ایرانی برنده جایزه «هلمن-‌همت» است. وی سال 2006 پس از حمله ماموران امنیتی به منزلش از ایران خارج شد و با سازمان عفو بین‌الملل اتریش همکاری می‎کرد. این فعال حقوق بشر در سن 16 سالگی بازداشت و به سه سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، خانم ایزدی‌فر تا کنون چهار کتاب، ۱۹ مقاله و صدها شعر نوشته است که هیچ کدامشان تاکنون منتشر نشده‌اند.

وی در حال حاضر در ایالت کالیفرنیای آمریکا، مشغول نوشتم خاطرات دوران نوجوانی‌اش در زندان است.

هوشنگ گلشیری، تقی رحمانی، علی‌اشرف درویشیان، شهرام رفیع‌زاده، محمد صدیق‌کبودوند، آرش سیگارچی، آسیه امینی و یوسف عزیزی بنی طرف نویسندگان ایرانی هستند که تا کنون برنده این جایزه شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)