تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
میرحسین موسوی:

به «پیروزی جنبش سبز به هر قیمت» باور ندارم

میرحسین موسوی از رهبران مخالفان دولت ایران گفته که به «پیروزی جنبش سبز به هر قیمت» باور ندارد و می‌خواهد که کشور و منافع ملی حفظ شود.

به گزارش تارنمای کلمه، او که در جمع خبرنگاران و خانواده‌های روزنامه نگاران زندانی سخن می‌گفته، افزوده است:‌«یک سرکوب گسترده، وسیع و همه‌جانبه می‌تواند پیروزی این حرکت مردم را به عقب براند. برای همین ایستادگی روی جنبه‌های مسالمت‌آمیز به نظر من حیاتی بوده و بهترین راه برای رسیدن به مطالبات به حق مردم است.»


او خاطرنشان کرده که «جنبش سبز باید بتواند زندگی کند تا بتواند پیروز شود و هر نوع اقدامی که تمام نیروهای نظامی و امنیتی را یک‌پارچه در مقابل مردم قرار دهد و فشارها را افزایش دهد، به ضرر جنبش سبز است و باید از آن پرهیز کنیم.»

موسوی در بخش دیگری از سخنانش گفته که برای سخن‌گفتن درباره مسائل سال ١٣٦٧ دارای محذوریت است.

در تابستان سال ١٣٦٧ تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در ایران اعدام شدند. تعداد دقیق اعدام شدگان هیچگاه اعلام نشده است.

میرحسین موسوی گفته که دهه اول حاکمیت جمهوری اسلامی «بی‌عیب و نقص» نیست اما برای سخن گفتن درباره دهه اول انقلاب نباید آن را یک‌پارچه دید و باید هر حادثه‌ای را تحلیل کرد

این رهبر مخالفت دولت افزوده که «مسأله سال ۶۷ را باید در منظر تاریخی خود بررسی کرد و بعد هم دید آیا دولت در این زمینه اطلاعی داشته است؟ نقشی داشته است؟ آیا اصلا امکانی برای دخالت داشته است؟ آیا در احکام و اسناد، نامی از دولت وجود داشته است؟ دولت که نقشی در این مسأله نداشته است. خیلی از کسان دیگر هم اطلاع نداشته‌اند.»

میرحسین موسوی همچنین گفته که دهه اول حاکمیت جمهوری اسلامی «بی‌عیب و نقص» نیست اما برای سخن گفتن درباره دهه اول انقلاب نباید آن را یک‌پارچه دید و باید هر حادثه‌ای را تحلیل کرد.

او افزوده که از مجموعه اصول و ارزش‌هایی که در ابتدای انقلاب مطرح بوده و از کلیت حرکت مردم دفاع می‌کند.

آخرین نخست وزیر ایران با تأیید استعفای‌اش در سال ١٣٦٨ خاطرنشان کرده که «من در همان زمان نسبت به ضایعاتی که در اثر افراط و ماجراجویی در عرصه بین‌الملل دچار آن می‌شدیم هشدار داده بودم و اعتقاد دارم لطماتی که خوردیم، اغلب از نادانی و ماجراجویی بوده است.»

موسوی گفته است:‌ «روز بعد از حمله صدام به حلبچه، به آن‌جا رفتیم و آن صحنه‌های فجیع را از نزدیک دیدیم. با دعوت از خبرنگاران و انتشار فیلم‌ها و عکس‌ها، جو جهانی از نظر تبلیغات کمی به نفع ما تغییر کرد. درست در همان زمان هواپیمایی ربوده شد و می‌خواست در مهرآباد فرود بیاید. ما به دوستان گفتیم فرودگاه را ببندند و این هواپیما به مشهد رفت. این وضعیت برای ما قابل دفاع نبود و ضرباتی را بر ما تحمیل کرد.»

موسوی افزوده که سخن گفتن از این‌گونه جزئیات به ‌جز در مواقعی که ضرورتی وجود دارد، به نفع جنش سبز نیست.

این رهبر مخالف دولت در بخش دیگری از سخنان‌اش وجود روزنامه‌نگاران زندانی را دلیل بر «حقانیت جنبش سبز» قلمداد کرده است.

«کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» دوم مرداد با انتشار گزارشی اعلام کرد که دست‌کم ٣٧ روزنامه‌نگار در ایران در زندان هستند.

موسوی همچنین گفته که مهم‌ترین خواسته جنبش سبز مشروط کردن قدرت است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)