تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حامد کرزای به ایران سفر می‌کند

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان به منظور اشتراک در اجلاس سه جانبه ایران، تاجیکستان و افغانستان که قرار است در تهران برگزار شود، عازم ایران می‌شود.

وحید عمر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان طی یک نشست خبری در کابل گفت در این اجلاس، روسای جمهور سه کشور حضور خواهند داشت، اما به زمان و هدف این اجلاس اشاره نکرد.


اعلام دیدار کرزای با احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در حالی عنوان می‌شود که ایران در اسناد تازه افشا شده «ویکی لیکس» متهم به حمایت از شورشیان افغان شده است.

در این اسناد آمده است که ایران به شماری از فرماندهان طالبان پیشنهاد کرده بودند در ازای کشتن هر سرباز افغان ١٧٠٠ دلار و در ازای کشتن هر مقام افغان ٣٥٠٠ دلار دریافت خواهند کرد.

اعلام دیدار کرزای با احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در حالی عنوان می‌شود که ایران در اسناد تازه افشا شده «ویکی لیکس» متهم به حمایت از شورشیان افغان شده است

به علاوه در اسناد منتشر شده ویکی لیکس آمده است که ایران به سفر گلبدین حکمتیار رهبر یکی از گروه‌های شورشی افغان و یکی از همکاران اسامه بن لادن در کره شمالی برای خرید موشک کمک کرده است.

اما محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا این اتهامات را رد کرده و گفته است ایران از هیچ گروهی حمایت نمی‌کند اما از ملت و امنیت افغانستان حمایت می‌کند.

وزیر خارجه ایران ماه گذشته در سفر به کابل در جمع وزیران خارجه و نمایندگان بیش از ٧٠ کشور و نهاد بین المللی حضور و عملکرد نیروهای بین‌المللی در افغانستان را مورد انتقاد قرار داد و گفت این حضور بر مشکلات افغانستان افزوده است.

پیش‌تر و در ابتدای سال جاری خورشیدی و در پی نشر گزارش‌هایی مبنی بر اعدام ده‌ها تن از شهروندان افغان در ایران، تظاهرات گسترده‌ای علیه حکومت ایران در مرکز و چند شهر افغانستان صورت گرفت و معترضان تصاویر رهبر و رئیس جمهوری ایران را به آتش کشیدند.

اما با این وجود مقامات ایران و افغانستان گفته‌اند روابط دو کشور گرم و در سطح خوبی قرار دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)