تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بوئينگ جايگزين توپولوف‌ می‌شود

فرهاد پرورش، مديرعامل شرکت هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران (هما) اعلام کرد هواپيماهای بوئينگ MD به جای توپولوف‌های اين شرکت جايگزين خواهند شد.

پرورش گفت: «طی فرصت پنج ماهه که به شرکت ايران ايرتور داده شده و يا شايد تا پايان سال، ناوگان ديگری جايگزين توپولوف‌های ملکی شرکت‌های هواپيمايی شود.»


سانحه‌ی هوايی مشهد ـ چهارم بهمن‌ماه ۱۳۸۸

بنا بر گزارش ايسنا، مديرعامل هما با تاکيد بر اين که « واردات هواپيما در شرايط تحريم آسان نيست»، اظهار داشت: «اگر نتوانيم تا پايان فرصت پنج ماه هواپيمای ملکی بخريم، ناوگان استيجاری غربی به جای توپولوف‌های ملکی تامين خواهيم کرد.»

به گفته فرهاد پرورش از ماه آينده به تدريج هواپيماهای بوئينگ MD جايگزين توپولوف‌ها می‌شوند.

جايگزينی هواپيماهای توپولوف از ناوگان هوايی ايران در پی بروز سوانح متعدد هواپيماهای توپولوف در کشور صورت می‌گيرد.

رييس سازمان هواپيمايی کشوری سال گذشته پس از اين سوانح، توقف پرواز اين ناوگان در کشور را منوط به نظر روسيه دانسته و گفته بود: «ايرادهايی در موتور اين نوع هواپيماها مشاهده و به کارخانه سازنده‌ی آن (روسيه) گزارش شده‌است و ادامه‌ پرواز اين نوع هواپيما در ايران به اعلام نظر اين کارخانه بستگی دارد.» روسيه اما پاسخی به اين موضوع نداد.

مديرعامل هما: اگر نتوانيم هواپيمای غربی بخريم اجاره می‌کنيم

خبر خروج توپولوف از ناوگان هوايی ايران، پس از سفر مرگ‌بار رئيس جمهور لهستان و همراهان‌اش با هواپيمای توپولوف و هشدار انجمن بين‌المللی حمل و نقل هوايی مبنی بر عدم استفاده از هرگونه هواپيمای ساخت روسيه؛ جدی‌تر شد.

تا پيش از اين واقعه سازمان هواپيمايی کشوری معتقد بود شرقی يا غربی بودن کشور سازنده‌ی هواپيما در بروز سوانح هوايی تعيين‌کننده نيست.

مسئولان صنعت هوانوردی کشور بر اين نظر بودند که توپولوف‌ها به دليل قدرت بالای موتوری نسبت به برخی هواپيماهای ديگر از ايمنی بالاتری برخوردار هستند، در نتيجه ايمنی اين هواپيماها خدشه‌ناپذير است؛ اما سازمان هواپيمايی کشوری نهايتا با انتشار اعلاميه‌های گوناگون از خروج اين ناوگان خبر داد.

سوانح هوايی هواپيماهای توپولوف در جهان کم نبوده‌اند. از سال ۱۹۷۱ تا سال ۲۰۰۷ ميلادی ۲۷ هواپيمای توپولوف در جهان سقوط کرده‌اند.

آخرين سانحه‌ی هوايی هواپیمای توپولوف در ايران صبح روز یک‌شنبه چهارم بهمن‌ماه سال گذشته در مشهد رخ داد که البته همه‌ی ۱۵۴ مسافر آن سالم ماندند.

در تاريخ هواپيماهای ايران ۱۵۳۰ سانحه هوايی ثبت شده‌ که ۵۰ تا ۷۰ سانحه‌ی آن مرگبار بوده‌اند‌. بر اساس اطلاعات شبکه‌ی ايمنی هوانوردی کشور تاکنون بيش از ۱۶۱۰ نفر بر اثر سوانح هوايی در ايران جان باخته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)