تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جشنواره لوکارنو امروز آغاز می‌شود

شصت و سومین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم لوکارنو، امروز با نمایش فیلم «در اعماق جنگل» به کارگردانی بنوا ژاکو آغاز می‌شود.

جشنوارا لوکارنو که در سوئیس برگزار می‌شود تا ٢٣ مرداد ادامه دارد.

ریاست این فستیوال را امسال «اولیویه پر» فرانسوی بر عهده دارد. پیش‌تر از او، «فردیک مر» سوییسی ریاست این فستیوال را بر عهده داست که به دلیل آن‌چه که «ضعف در مدیریت هنری و نحوه‌ انتخاب فیلم ها» نامیده می‌شد، مورد انتقاد قرار داشت.

برخی از ناظران می‌گویند که «تأثیر مافیای پنهان در ایالت ایتالیایی زبان تیچینو سوییس - که شهر لوکارنو در آن واقع شده- و همچنین روحیه‌ی محافظه‌کارانه‌ی هیأت مدیره‌ جشنواره، اختیار عمل این مدیر جوان را محدود کرده باشد.»

ریاست هیإت داوران اصلی این دوره جشنواره لوکارنو را اریک کو کارگردان سنگاپوری به عهده دارد. او از اواسط دهه ١٩٩٠ با فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون Me Pok Man و «١٢ طبقه» نام خود را به عنوان یک فیلم ساز مولف آسیایی مطرح کرد. کو سال ٢٠٠٨ با فیلم «جادوی من»‌ در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشت.

جاشوا سافدی فیلم ساز آمریکایی، ملوی پوپو بازیگر فرانسوی و لایونل بئه فیلم‌ساز سوئیسی و گلشیفته فراهانی از ایران از دیگرا داوران این جشنواره هستند.

جشنواره‌ی فیلم لوکارنو از سال ٨٨ تا یک سال پیش به جز دو استثناء، در سال ١٩٩٣ و دیگری در سال ١٩٩٩، همواره از سینمای ایران فیلم به نمایش گذاشته است.

فیلم سینمایی «ماندوو» به کارگردانی ابراهیم سعیدی از ایران در جشنواره بین‌المللی «لوکارنو» پذیرفته شده است.

جاشوا سافدی فیلم ساز آمریکایی، ملوی پوپو بازیگر فرانسوی و لایونل بئه فیلم‌ساز سوئیسی و گلشیفته فراهانی از ایران از دیگرا داوران این جشنواره هستند

فیلم «ماندوو» اولین ساخته کارگردان ایرانی «ابراهیم سعیدی» که محصول وزارت روشنبیری (فرهنگ و هنر) کردستان عراق و با همکاری فنی‌ و هنری عوامل ایرانی آماده نمایش شده است در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم ٦٣ دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» پذیرفته شده و برای اولین بار در این جشنواره به نمایش در می‌آید.

فیلم سینمایی «ماندوو» (خسته) به کارگردانی ابراهیم سعیدی و به فیلم‌برداری بایرام فضلی در پاییز و زمستان ١٣٨٧ طی دو ماه در مناطق «چمچمال»، «سنگاو»، «سوورداش»، «سه-رگه-لو» در کردستان عراق و همچنین در شهر کرکوک عراق فیلم‌برداری شده است و منتخبی از بازیگران ایرانی و کردستان عراق در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم سینمایی «ماندوو» که اولین ساخته بلند ابراهیم سعیدی بعد از فیلم مستند «همه مادران من» (دایکانی من) است، داستان یک خانواده آواره کرد ایرانی در عراق را روایت می‌کند که پس از ٢٨ سال اقامت در عراق تلاش می‌کنند تا به زادگاهشان در ایران برگردند.

نخستین نمایش رسمی فیلم ماندوو در آخرین روز جشنواره ١٤ آگوست برابر با ٢٣ مرداد رأس ساعت ١١ بامداد خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)