تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

ورود به مذاکرات
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «ایران از مذاکرات مرضی‌الطرفین استفاده کند» در خصوص مذاکره بین ایران و آمریکا است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «رئیس‌جمهوری دیروز (دوشنبه) اعلام كرد آماده است در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل، رو در رو با باراك اوباما، رئیس‌جمهوری آمریكا گفت‌و‌گو كند. محمود احمدی‌نژاد درباره اظهارات جدید مقامات آمریكایی مبنی ‌بر آمادگی آنان برای گفت‌و‌گو با ایران در سطوح بالاتر اظهار داشت: زمانی كه آقای بوش بر سر كار بود، ما می‌گفتیم كه آماده هستیم در برابر رسانه‌ها با وی صحبت كنیم، اما به من گفتند كه او از این گفت‌و‌گو واهمه دارد؛ بنابراین پیشنهاد كردم كه مشاورانش را هم به همراه بیاورد.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «از سوی دیگر دیروز (دوشنبه) دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با ابراز این نظر که توسل به حمله نظامی برای جلوگیری از برنامه‌های اتمی ایران احتمالا نظر بدی است گفته است که در صورتی که چنین حمله‌ای ضرورت داشته باشد ارتش آمریکا نقشه عملیاتی آن را تهیه می‌کند. بنابر این اظهارات سرتیپ پاسدار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، گفت که اگر آمریکایی‌ها دست به عملیاتی علیه ایران بزنند، امنیت تمامی منطقه به مخاطره خواهد افتاد.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «با این اوصاف ورود به یک مذاکرات، تحلیل درستی است و باید از این فرصتی که در پیش است برای ورود به مذاکرات مرضی‌الطرفین استفاده کرد. در اصطلاح بین‌المللی به اظهاراتی از قبیل اظهارات دریاسالار آمریکایی بالن آزمایشی می‌گویند و این سخنان را به دو دلیل مطرح می‌کنند. اول واکنش دیگر کشورها را ارزیابی کنند. دوم افکار عمومی جهان را آماده کنند.»

متن کامل سرمقاله

تعامل یا تقابل؟
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «گفتمان روابط ایران و آمریکا تقابل یا تعامل» در دو دیدگاه مقامات ایران در مواجهه با آمریکا است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «در ادبیات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به چگونگی خروج از بن‌بست روابط میان دو کشور ایران و آمریکا دو نگاه قابل تفکیک به چشم می‌خورد: نگاه‌هایی معطوف به بدبینی و نگاه‌های خوش‌بینانه، عده‌ای بر این باورند که در موقعیت دو کشور تقابل راهبرد نهایی برای مواجهه است. اما در سوی دیگر خوش‌بینانی هستند که راه تعامل را بسته نمی‌دانند و راه حل مشکل دو طرف را از طریق برقراری تعامل ممکن می‌دانند. از این رو و از در هم‌آمیختن این دو رویکرد با دوگانه تعامل و تقابل منطقا سناریوهای متفاوتی قابل تصور است.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «تاریخ روابط ایران و آمریکا نشان می‌دهد که حتی خوش بینان نیز با نگاهی محتاطانه به آینده روابط جمهوری اسلامی و ایالات متحده می‌نگرند چه آن که بررسی‌های تاریخی حاکی از آن است که در بیش‌ترین برهه‌های زمانی تابوی این ارتباط و بی‌اعتمادی به طرف مقابل اسم رمز غالب در فضای گفتمانی موجود میان دو کشور بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ١٣٥٧ بوده است.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «سخنان تازه آقای احمدی نژاد را در همایش ایرانیان خارج از کشور که در روز دوشنبه هفته جاری مطرح کرد یعنی این که حاضر است گفت‌وگوی رودررو، مردانه و آزاد را با آقای اوباما داشته باشند و تحقق این امر را به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در پایان شهریور ماه امسال در نیویورک موکول کرد، باید نمونه دیگری از فرازها و فرودهای روابط بین دو کشور دانست که امیدواریم همچون نامه‌های قبلی و درخواست‌های مناظره گذشته بی‌پاسخ نماند.»

متن کامل سرمقاله

طبل جنگ
سرمقاله امروز روزنامه تهران ‌امروز با عنوان «سناریوی جنگ در خاورمیانه از اندیشه تا عمل» در خصوص احتمال وقوع جنگ چند جانبه در خاورمیانه است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«جریان تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه چندی است به مسیر تهدیدهای نظامی تغییر جهت داده است. این تغییرات در لبنان بیش‌تر از كشورهای دیگر قابل رویت است. در سفری كه اخیرا به لبنان داشتم این امر حتی در بین مردم عادی كوچه و بازار بیروت نیز قابل مشاهده بود.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «مهم‌ترین قسمت سناریوی احتمالی جنگ در خاورمیانه بخشی است كه مربوط به ایران می‌شود. با آن كه احمدی‌نژاد رئیس جمهوری كشورمان از وقوع جنگ علیه دو كشور دوست سخن گفته بود اما تهدیدات مستقیم اخیر آمریكایی‌ها و اسرائیلی‌ها متوجه كشورمان بوده است كه شدیدترین آن، مواضع رئیس ستاد مشترك ارتش آمریكا بوده است. اما آیا این امر به آن معنا است كه ممكن است طرح حمله اسرائیل به لبنان به حمله نظامی آغازین علیه كشورمان تبدیل شود؟»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «لابی اسرائیلی در آمریكا از همه اهرم‌های خویش برای فشار بر كاخ سفید به منظور حمایت‌های نظامی و كسب موافقت سیاسی برای حمله احتمالی به ایران بهره برده است تا جایی كه تعدادی از نمایندگان كنگره آمریكا از حمله احتمالی اسرائیل علیه كشورمان نیز حمایت كرده‌اند. از سویی دیگر كاخ سفید به جای حمایت از روند توافق سه جانبه ایران، برزیل و تركیه كه با اشاره، چراغ سبز و حمایت اولیه آمریكایی‌ها صورت گرفت به سوی تقابل با ایران حركت كرده است و سیل تهدیدات و اتهامات واهی در رابطه با برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران شدت گرفته است. همه این شواهد نشان می‌هد كه مسیر حركت‌های سیاسی خاورمیانه به شكلی واقعی به سوی تقابل و برخورد در حال حركت است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «رهزنانی كه برهنه می‌كنند»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای ‌قتصاد با عنوان «رقم در دسترس نیست»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «چراغی که به خانه نخبگان داخلی هم روا است»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «گفت‌وگوی مستقیم و دیپلماسی عمومی»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری‌اسلامی با عنوان «تبلیغات جهت‌دار حامیان تروریسم»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)