تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رهنورد: حکومت به رفتار پلیسی پایان دهد

زهرا رهنورد در آستانه ١٧ مرداد، روز خبرنگار در ایران از حاکمیت خواسته تا به رفتارهای پلیسی پایان دهد و با اجرای آزادی مطبوعات، آرامش را به کشور برگرداند.

به گزارش تارنمای کلمه، رهنورد روز گذشته در جمع روزنامه‌نگاران گفته که «در زمان مظفرالدین شاه و محمد علی‌شاه با وجود بگیر و ببندها و تعطیل کردن‌ها و بازگشایی‌ها در روند مشروطیت تعداد روزنامه‌ها از شش عدد به نزدیک صد عدد رسید و ملت حرف خود را می‌گفت و آن‌ها هم آن را می شنیدند. آیا حاکمیت کنونی از دولت قاجار هم کمتر و تنگ‌نظرتر است که این چنین به بستن دهان‌ها ادامه می‌دهد؟»


پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال ٨٩ در ایران، ده‌ها روزنامه‌نگار و عکاس خبری بازداشت شدند.

«کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» دوم مرداد با انتشار گزارشی اعلام کرد که دست‌کم ٣٧ روزنامه‌نگار در ایران در زندان هستند.

این کمیته با اشاره به وضعیت عبدالرضا تاجیک، حامد صابری و محمدصدیق کبودوند از جمهوری اسلامی خواست که «ضمن آزاد کردن روزنامه‌نگاران زندانی به گزارشگران اجازه دهد بدون محدودیت کار خود را انجام دهند.»

رهنورد گفته که اکنون دست کم ۲۳ زن هم به عنوان زندانی سیاسی در شرایط «بسیار سخت و غیرانسانی» زندانی هستند

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز اول تیرماه گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای گفت که ایران همچنان «بزرگترین زندان خاورمیانه برای روزنامه نگاران» است.

رهنورد در این دیدار گفته هشت خبرنگار در زندان اوین اعتصاب غذا کرده‌اند اما حاکمیت به جای «دلجویی» آن‌ها را به سلول انفرادی منتقل کرده است.

کیوان صمیمی، بهمن احمدی‌امویی، بابک بردبار، حسین نورانی‌نژاد، کوهیار گودرزی، علی ملیحی و عبدالله مومنی، هشت روزنامه‌نگاری هستند که از ١١ مرداد در اعتراض به «رفتار نامناسب ماموران و مسئولان زندان اوین با زندانیان سیاسی و همچنین شرایط نامناسب بند ۳۵۰ و مانع‌تراشی در ملاقات زندانیان» اعتصاب غذا کرده‌اند.

رهنورد افزوده که اکنون دست کم ۲۳ زن هم به عنوان زندانی سیاسی در شرایط «بسیار سخت و غیرانسانی» زندانی هستند.

رهنورد همچنین گفته «در حالی که به سال‌روز بزرگداشت مشروطه نزدیک می‌شویم، مشروطه‌ای که با شعار آزادی، عدالت و قانون، تقسیم قوا و مطبوعات به عنوان رکن چهارم مشروطه تحقق یافت زندان‌ها پر از روزنامه‌نگاران و سایر افراد نخبه این کشور است.»

او با اشاره به تحریم‌های گسترده علیه ایران، «رفع محیط خفقان، پلیسی و آزادی مطبوعات» را «اکسیر حیاتی بخشی برای کسب مشروعیت داخلی» دانسته است.

شورای امنیت سازمان ملل ١٩ خردادماه گذشته با تصویب قطع‌نامه ١٩٢٩ به دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران رای داد.

رهنورد همچنین گفته که «گروکان‌گیری خانواده آقای مصطفایی یکی از روش‌هایی است که در یک حاکمیت عاقل و عادل مشاهده نشده است. کدام حکومتی با گروگان‌گیری و انتقام‌جویی و انداختن زندانیان در سلول‌های انفرادی و تهدید فرزندان، دختران و زنان‌شان‌ می‌تواند به خواسته‌اش برسد؟»

محمد مصطفایی، وکیل در ایران روز دوم مرداد پس از خارج شدن از بازپرسی دادسرای مقدس زندان اوین ناپدید شد. شامگاه همان روز فرشته حلیمی، همسر مصطفایی و فرهاد حلیمی، برادر همسر مصطفایی بازداشت شدند.

مصطفایی یک هفته پس از این اتفاق در نامه سرگشاده‌ای به عباس جعفری‌دولت آبادی، دادستان تهران خواستار آزادی همسر و برادر همسرش شد و گفت که تا زمانی که آن‌ها آزاد نشوند، خود را به قوه قضایی معرفی نمی‌کند.

رهنورد از حکومت ایران خواسته تا در روزهای آخر ماه شعبان و در آستانه ماه رمضان، زندانیان سیاسی را آزاد کند. او افزوده که «حاکمیت مطمئن باشد که با این حرکت کوچک نشده و از دید هیچ کس هم به جا زدن محکوم نخواهد شد .بلکه شجاع ، قابل انعطاف، موقعیت شناس و مردم دوست محسوب می‌شود.»

در جریان اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، علاوه بر بازداشت ده‌ها روزنامه‌نگار، زن، دانشجو، فعالان سیاسی و حقوق بشر، به گفته مقامات نیروی انتظامی دست کم چهار هزار نفر از شهروندان نیز بازداشت شدند.

فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت در ایران، گفته که سال گذشته در جریان دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، درخواست کرده تا دانشجویان زندانی آزاد شوند اما رهبر ایران با این پیشنهاد مخالفت کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)