تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
صفار هرندی:

«بايد امواج مفسده‌آميز را فيلتر کرد»

محمدحسين صفار هرندی، وزير سابق ارشاد در دانشگاه بين‌المللی قزوين ضمن انتقاد از مسائل فرهنگی کشور در دوران خاتمی، از «اطرافيان» احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران نيز انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، صفار هرندی در سخنان خود به عملکرد دولت اصلاحات در دوران محمد خاتمی و در عرصه‌ فرهنگی شديدأ انتقاد کرد.


وی با اشاره به قبل از انقلاب گفت: «در مورد تئاتر، هنرهای تجسمی و حتی در مورد فرهنگ از جنس رسانه‌ای، راديو، تلويزيون و روزنامه‌نگاری قبل از انقلاب ما فعالانی را سراغ نداريم که در صحنه‌ی انقلاب تاثيرگذار باشند.»

وزير سابق ارشاد آغاز کج‌راهه در سياست‌های فرهنگی کشور را از زمانی دانست که «بحث انحرافی آيا تعهد مقدم بر تخصص است يا بالعکس، مطرح شد.»

وی به‌عنوان نمونه از محسن مخملباف، فيلم‌ساز مطرح کشور نام برد که چگونه در ابتدا مروج «هنر انقلابی» بود اما سپس راه خود را تغيير داد.

صفار هرندی با اشاره به رجوع به چهره‌های پيش از انقلاب به بهانه‌ بهره‌گيری از دانش کارشناسان، گفت: «حاصل اين تعامل... آن شد که فردی مانند مخملباف با انديشه‌ هنر ايدئولوژيک در دهه ۶۰، اکنون فيلم نزديک به پورنو می‌سازد.»

برخی فکر می‌کنند «مسئله‌ی فرهنگ به اين سادگی است که هر که می‌خواهد به اين‌جا آمده و هرگونه دل‌اش می‌خواهد فعاليت کند.»

صفار هرندی افزود: «اين مسير در نيمه‌ دهه‌ ۷۰ با روی کار آمدن جريان اصلاحات به عنوان ارزش قابل اتکا، رويکرد حکومتی شد.»

سردبير سابق روزنامه‌ی کيهان، «مشکل فرهنگی امروز» کشور را اين دانست که برخی فکر می‌کنند «مسأله‌ فرهنگ به اين سادگی است که هر که می‌خواهد به اين‌جا آمده و هرگونه دل‌اش می‌خواهد فعاليت کند.»

محمدحسين صفار هرندی جلوگيری از «انحراف فرهنگی» را «سخت‌گيری‌های بی‌جا» ندانست. وی گفت: « جلب آرای جماعتی از مردم به قيمت زير پا گذاشتن اصول پذيرفته اخلاقی و اعتقادی، طبعا با چارچوب‌های اصول‌گرايی ناسازگار است.»

وزير ارشاد دولت نهم در بخش ديگری از سخنان خود به موضوع ماهواره‌ها و سايت‌های خارج از کشور پرداخت و تاکيد کرد: «از آن‌جا که نسبت به مفاسد ماهواره‌ها و سايت‌های بيرونی احساس خطر می‌شود، بالطبع بايد از طريق فيلتر کردن از اشاعه امواج مفسده‌آميز جلوگيری شود.»

در انتها، صفار هرندی به برخی سئوالات پاسخ گفت. وی از عملکرد دولت دهم در زمينه‌ی فرهنگی انتقاد کرد و گفت: «اين شبهه به وجود می‌آيد که آيا کشتی‌بان را سياست ديگری آمده‌است؟! استنباط ما اين است که آقای احمدی‌نژاد در اطراف‌اش آهنگ‌هايی به صدا درمی‌آيد که با سمفونی عمومی ايشان هم‌خوانی ندارد و ان‌شاءالله ايشان به زودی متوجه شوند و اين هر آهنگی را به هم‌آهنگی تبديل کنند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)