تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کاهش ٥٠ درصدی واردات بنزین ایران

حجم واردات بنزین به ایران در ماه جولای، تیر ـ مرداد ٨٩ با کاهش ٥٠ درصدی به ٦٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

خبرگزاری ریانووستی از مسکو گزارش داده که حجم واردات بنزین ایران در ماه مه، خرداد ـ تیر، ١٢٠ هزار بشکه در روز بوده است.


به نوشته این خبرگزاری تاکنون کمپانی‌های پتروناس مالزی، لوک اویل روسیه، رویال بریتانیا و هلند، ویت‌اویل سوئیس، ترافیگورای هند، بریتیش پترولیوم بریتانیا، شل برینتانیا و دانمارک و همچنین کمپانی‌های آمریکایی « Reliance Industrie، Glencore و Ingersoll Rand» فروش بنزین به ایران را یا متوقف کرده‌اند و یا از بستن قرارداد تازه با ایران خودداری کرده‌اند.

فروش بنزین به ایران پس از تصویب قطع‌نامه ١٩٢٩ در شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران از سوی این کمپانی‌ها متوقف شده است.

شرکت توتال فرانسه نیز از خرداد ماه گذشته فروش بنزین به ایران را متوقف کرد.

در حال حاضر بنزین در ایران بیش‌تر از طریق خریداری آن از شرکت‌های ترکیه و چین تأمین می‌شود.

به دنبال توقف فروش بنزین، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران ششم مرداد ماه از آمادگی مجتمع‌های پتروشیمی ایران برای تولید روزانه دست‌کم ١٥ میلیون لیتر بنزین خبر داد.

محمد رویانیان، رییس ستاد حمل ‌و نقل و مدیریت مصرف سوخت ایران، مصرف روزانه بنزین در ایران در سال جاری کمتر از ٦٣ میلیون لیتر است

میرکاظمی گفت:‌ «تا پایان سال ٩٢ به امکان تولید روزانه ١٧٠ میلیون لیتر بنزین دست خواهیم یافت که در آن سال نیاز کشور بیش از ٦٦ میلیون لیتر در روز نیست، بنابراین می‌توانیم بگوییم تا سال ٩٢ صادرکننده بنزین خواهیم بود.»

ریانووستی می‌نویسد: «در سال ١٣٨٨ قسمت عمده بنزین ایران از امارات وارد شد که بیش از ٧٠ درصد بنزین وارداتی ایران را تشکیل می‌داد. عمده‌ترین تامین کنندگان بنزین ایران در سال گذشته امارات، هند و ترکمنستان بودند. بر اساس آمار در سال گذشته بیش از ٧٢ درصد از کل بنزین وارداتی ایران از امارات وارد شده که ارزش آن بالغ بر سه میلیارد دلار است.»

به گفته محمد رویانیان، رییس ستاد حمل ‌و نقل و مدیریت مصرف سوخت ایران، مصرف روزانه بنزین در ایران در سال جاری کمتر از ٦٣ میلیون لیتر است.

ایران در حال حاضر ٤٣ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، سوم مردادماه جاری با اشاره به تحریم بنزین گفته بود که:‌ «می‌گویند که بنزین را تحریم می‌کنیم. این از آرزوهای من است که بنزین تحریم شود. ظرف دو روز ۱۷ میلیون لیتر جایگزین می‌کنیم. همه‌ کارها را انجام داده‌ایم و کلیدش آماده و در دست ما است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)