تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

عقل سیاسی
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «دیپلماسی هوشمندانه» به بررسی «تهدیدات» جهانی علیه ایران پرداخته است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «این روزها ایران در کانون گرم اخبار عالم قرار گرفته است. گویا موضوع ایران پایان‌ناپذیر است و روز به روز دامنه سوء تفاهمات افزوده می‌شود. چیستی و چرایی این ماجرا در چیست؟ آیا می‌توانیم با دیپلماسی و اتخاذ تصمیمات سنجیده و به هنگام، دامنه تهدیدات و اصولا نوع زبان و ادبیات ناموزون سیاسی نسبت به کشورمان را تغییر دهیم؟ یا این‌که بایست در انتظار روز واقعه بنشینیم و دست بر روی دست بگذاریم تا ببینیم سرشت و سرنوشت و مقدرات کشور و ملت چه می‌شود؟ ماشین تبلیغات و جنگ روانی علیه ایران به راه افتاده است و چنان قلب حقایق می‌کنند که حتی تردید و ابهام را در دایره دوستان ایران نیز جا انداخته‌اند.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «از نظر دولت واشنگتن، روابط ایران ـ آمریکا حالت اضطراری دارد. به همین دلیل تغییرات جدی در جنس و نوع تحریم‌های بین‌المللی و حتی تحریم‌های آمریکا ـ اتحادیه اروپا و برخی دیگر از متحدان‌شان پدید آمده است. پدیده نظریه اوباما و پیوندش با تحریم‌ها پدیده‌ای غیرمنتظره و در عین حال جدید است که آن را با مسائل داخل ایران آمیخته کرده است و این نکته جدید قابل تأملی است که حتما دست‌اندرکاران سیاست خارجی باید بدان توجه جدی کنند.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «عده‌ای که در اطاق بحران‌سازی غرب نشسته‌اند بی‌تمایل نیستند که ایران از NPT خارج شود و فضای بین‌المللی را برای برخورد نظامی فراهم آورند. عقل سیاسی و همت و منطق ملی حکم می‌کند تا با بررسی محاسبه‌های دقیق با پدیده ایران ‌هراسی امروز مواجه شویم و با تدبیر بتوانیم مسائل را درک و سپس حل و فصل نمائیم.»

متن کامل سرمقاله

ولایت ‌فقیه و احکام حکومتی
سرمقاله امروز روزنامه تهران ‌امروز با عنوان «تشویش از یك استفتا» در خصوص التزام به ولایت‌فقیه است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «استفتای اخیر از مقام معظم رهبری درباره مفهوم «التزام به ولایت فقیه» و پاسخ ولی فقیه زمان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این استفتا بار دیگر خشم معاندان انقلاب اسلامی را برانگیخت. پاسخ ولی امر فقیه به این استفتا نه بر حوزه و حیطه وظایف و اختیارات ولی فقیه افزوده است، نه چیزی از آن كاسته شده است.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «ولایت‌فقیه از این رو آماج حملات رسانه‌ای و تبلیغات كشورهای غربی است كه از دید آنان پدیده‌ای خطرناك به شمار می‌رود چرا كه می‌تواند به عنوان عامل اساسی وحدت مسلمانان در برابر نظام سلطه، بر آینده جوامع اسلامی اثرگذار باشد و یك بار برای همیشه موجب رهایی جوامع مسلمان از سلطه نظام استكباری شود كه با تبلیغ تحمیق دموكراتیك خود، از توده‌ها، گروه‌های بی‌شكل و انسجام نایافته‌ای می‌سازد كه می‌توانند منافع نظام سلطه و استكبار را برآورده سازند. از این لحاظ مفهوم و پدیده ولایت‌فقیه برای نظام سلطه و استكبار خطرناك است و چه بسا می‌تواند آغازی برای پایان به شمار رود، پایان عصر سلطه و استكبار.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «شرط التزام به ولایت فقیه، تنها پذیرفتن احكام حكومتی توصیف شده است و در موضوع تقلید از مراجع دیگر در زمینه احكام مربوط به فروع دین و مذهب، افراد در تقلید از مرجعی كه خود اختیار كرده‌اند، مختارند.»

متن کامل سرمقاله

نشست «خیانت‌بار»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تشویق صهیونیست‌ها به گستاخی» در خصوص نشست اخیر کشورهای عربی با اسرائیل است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«رژیم صهیونیستی با از سرگیری حملات وحشیانه‌اش به غزه طی ٤٨ ساعت گذشته ده‌ها فلسطینی را به خاك و خون كشیده و چندین واحد مسكونی را نیز ویران ساخته است. دور تازه جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و جری‌تر شدن این رژیم در جنگ افروزی را باید نخستین نتیجه اجلاس خیانت‌بار هفته پیش وزرای خارجه عرب در قاهره و موافقت ذلت‌بار آن‌ها با از سرگیری مذاكره مستقیم با تل آویو دانست.»

این سرمقاله افزوده: «انگیزه صهیونیست‌ها و حامیان بین‌المللی آن‌ها از عجله و شتاب در تحركات اخیر نیز یكی این است كه اكنون به‌زعم آن‌ها حكام عرب در ضعیف‌ترین شرایط قرار دارند و دوم آن‌كه احساس خطر می‌كنند كه با مرگ مبارك رئیس رژیم مصر، كه نقش محوری در جناح سازش‌طلب عرب ایفا می‌كند، شرایط دگرگون شود و اوضاع از كنترل خارج گردد.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «اكنون ملت‌های منطقه حاضر نیستند زورگویی صهونیست‌ها و متحدین آن‌ها را تحمل كنند. گرایش گسترده به گروه‌های مبارز و ضد صهیونیست در مناطق و دیگر جوامع مسلمان منطقه موید این واقعیت است كه سازش‌طلبی جایی در میان ملت‌ها ندارد و تنها با مبارزه و مقاومت است كه می‌شود صهیونیست‌ها را به استرداد حقوق ملت‌های منطقه مجاب كرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «به جای آقای پانتا»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای‌قتصاد با عنوان «بازار اجاره و روند آتی تورم»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «غرامت جنگی حق مسلم»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «نقض حقوق بشر در غرب بشر»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)