تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
سخنگوی وزارت خارجه ایران:

« تخلف سه کوهنورد آمریکایی محرز است»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به درخواست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که روز جمعه گذشته خواستار آزادی سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران شده بود، گفته که «تخلف این سه کوهنورد محرز شده و باید در برابر قانون پاسخ‌گو باشند.»

خبرگزاری کار ایران، ایلنا امروز به نقل از مهمان‌پرست نوشته که سه کوهنورد آمریکایی به دلیل «ورود غیرقانونی» به خاک ایران بازداشت شده‌اند و «اتهامات احتمالی دیگر آن‌ها مانند اقدام ضد امنیتی نیز در حال بررسی است.»


سارا شرود، شین باور و جاش فتال، سه کوهنورد آمریکایی هستند که مرداد ١٣٨٨ به اتهام «ورود غیرقانونی» از استان کردستان عراق به خاک ایران، به وسیله نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند. مقام‌های ایرانی این افراد را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

باراک اوباما روز گذشته در بیانیه‌اش که در آستانه سالگرد بازداشت سه کوهنورد آمریکایی منتشر شده، گفته است: ‌«سارا، شین و جاش جرمی مرتكب نشده‌اند. آن‌ها در حال کوهنوردی در منطقه مرزی ایران و عراق بوده‌اند که دستگیر شده‌اند و از یك‌ سال پیش تاكنون تحت بازداشت قرار دارند و خود و خانواده‌شان دچار سردرگمی شده‌اند.»

رئیس‌جمهوری آمریكا همچنین گفته بود که سارا، شین و جاش هرگز برای دولت آمریكا كار نكرده‌اند و تنها جوانانی روشنفكر و جسور هستند

رئیس‌جمهوری آمریكا همچنین گفته که «سارا، شین و جاش هرگز برای دولت آمریكا كار نكرده‌اند و تنها جوانانی روشنفكر و جسور هستند.»

مدتی قبل حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران این سه کوهنورد را متهم به «جاسوسی» کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفته که این سه آمریکایی در دوره بازداشت از «تسهیلات گسترده‌ای براساس معیارهای اسلامی و ملاحظات انسانی» برخوردار بوده‌اند.

او «دسترسی کنسولی سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به این سه کوهنورد، تماس تلفنی با خانواده‌های‌شان و سفر مادران آن‌ها به تهران» را از جمله این تسهیلات عنوان کرده است.

اوایل سال جاری مادران سه کوهنورد آمریکایی بنا به آن‌چه از سوی مقامات جمهوری اسلامی «اقدامات انسان‌دوستانه» خوانده‌ شد، اجازه یافتند به ایران بیایند تا با فرزندانشان دیدار کنند.

مادران سه کوهنورد آمریکایی همچنین ٢٧ خردادماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر دادگاه فرزندان‌شان و آزادی آن‌ها شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همه جاسوسان داخلی و خارجی به دنبال فرمول سوهان قم هستند تا در اختيار امريکا و انگليس بگذارند

-- بدون نام ، Aug 1, 2010

بازداشت سه جوان آمریکایی به جرم جاسوسی نشان دهنده عجز و ناتوانی و پستی حکومت ایران است. آخر این آمریکایها توی کدام سازمان یا ارگان ایرانی کار می کردنند که از انجا جاسوسی کردند آخر یه چیزی بگید که باور کردنی باشد

-- بدون نام ، Aug 1, 2010

واقعن شرم به شما که برای ایران و ایرانی ابرو نگذاشته اید کشور گروگانگیر مردم گروگانگیر. اگر التماس امریکا را میخواهید بکنید که با شما حرف بزند دیگه چرا ٣ جوان بی گناه را قربانی میکنید اگر راست میگفتید الان بیش از یک سال است که ان ٣ جوان امریکایی را در زندان نگه داشته اید چرا دادگاهی تشکیل نشده غیر از اینه که منتظر یک اشاره امریکایی ها مانده اید نفرت تمام انسانهای اگاه را بخود مجب شده اید حالا خواهیم دید بدون هیچ دادگاهی انها را ازاد خواهید کرد گروگانگیرها اسلامی

-- بدون نام ، Aug 1, 2010

اگر جاسوس هستند خوب چرا محاکمه شان نمیکنید؟ یکسال همینطور پا در هوا نگهداشتید که جه؟اگر قصد گروگان گیری برای باج خواهی نیست پس چیست؟

-- ساسان ، Aug 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)