تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«سخنان نسنجیده باعث تحریم ایران شد»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت گفته‌اند که «تصمیمات و سخنان نسنجیده دولت‌مردان باعث تحقیر ایرانیان در دنیا و تحریم‌های همه جانبه و تهدید» شده است.

به گزارش تارنمای کلمه، این دو رهبر مخالفت دولت بامداد دیروز در نشستی مشترک خاطرنشان کرده‌اند که وضعیت ایران به گونه‌ای است که «حتی عقب‌نشینی از برخی مواضع پیشین نه تنها امتیازی برای ایران به همراه ندارد بلکه موجب بحرانی‌تر شدن شرایط می‌شود.»


محمود احمدی‌نژاد در سال‌های نخستین دوره اول ریاست جمهوری‌اش گفت که اسرائیل باید از روی نقشه جهان حذف شود. ناظران می‌گویند که این اظهار نظر رئیس‌جمهوری ایران زمینه را برای اجماع جهانی علیه ایران فراهم کرده است.

احمدی‌نژاد همچنین قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را «کاغذ ‌پاره» می‌خواند. او اخیرا در واکنش به صدور قطع‌نامه چهارم علیه ایران گفته که «آن‌قدر قطع‌نامه صادر کنید تا زیر پایتان علف سبز شود.»

رهبران مخالف دولت در دیدارشان گفته‌اند که تحریم‌ها به کارگران، کشاورزان و اقشار محروم آسیب می‌رساند و می‌تواند باعت تشدید تورم، رکود اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری شود

رهبران مخالف دولت در این دیدار گفته‌اند که تحریم‌ها به «کارگران، کشاورزان و اقشار محروم آسیب می‌رساند و می‌تواند باعت تشدید تورم، رکود اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری شود.»

شورای امنیت سازمان ملل ١٩ خردادماه گذشته، قطع‌نامه ١٩٢٩ را علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب کرد.

آمریکا، استرالیا، کانادا و اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای نیز علیه ایران اعمال کرده‌اند.

کروبی و موسوی همچنین از مردم خواستند که «با تشکیل شبکه‌‌های اجتماعی به تولید محتوا و آمار صحیح در خصوص بخش‌های مختلف کشور بپردازند.»

این دو رهبر مخالف دولت، دلیل راه‌اندازی شبکه های اجتماعی را «مقابله با ارائه آمارهای غلط و دروغین دولت» اعلام کرده‌اند.

مخالفان در ایران می‌گویند که دولت محمود احمدی‌نژاد درباره وضع اقتصادی کشور «آمارهای دروغین» منتشر می‌کند.

کروبی در این دیدار گفته که «در کشور فتنه‌ای رخ نداده که سران فتنه‌ای داشته باشد. آن‌چه در این یک‌سال روی داده حرکت اعتراضی مردمی بوده که به دنبال حقوق از دست رفته شان بودند.»

در جریان انتخابات بحث‌برانگیز رسایت جمهوری ایران در سال ٨٨، محمود احمدی‌نژاد به عنوان فرد پیروز انتخابات معرفی شد. مخالفان دولت اما می‌گویند که احمدی‌نژاد با «تقلب و آرای مهندسی‌‌شده» به ریاست‌جمهوری رسیده است.

حکومت ایران بارها این گفته مخالفان را رد کرده و معترضان به نتیجه انتخابات را «فتنه‌گر» و رهبران آنان را «سران قتنه» می‌نامد.

دبیرکل حزب اعتمادملی همچنین «مهندسی آرا و نادیده گرفتن حق رای مردم، تهمت زدن از تریبون‌ها و رسانه‌های دولتی، رفتارهای به دور از دین، قانون و انسانیت با زندانیان سیاسی و خانواده‌های‌شان» را «فتنه» دانسته است.

موسوی نیز گفته که از بند زندانیان سیاسی گمنام و بند زنان، «خبرهای ناگواری» منتشر می‌شود که «بهتر است تا دیر نشده مقامات قضایی و امنیتی به این موارد رسیدگی کنند تا فردا که مساله‌ای رخ داد و پرده‌ها کنار رفت تقصیر را به گردن تعدادی عوامل خودسر نیاندازیم.»

در جریان اعتراض مخالفان به نتیجه انتخابات ٢٢ خرداد ٨٨، به گفته مقامات نیروی انتظامی دست‌کم چهار هزار نفر از شهروندان بازداشت شدند.

این دو رهبر مخالف دولت همچنین در واکنش به خبر ایجاد ۷۰۰۰ پایگاه بسیج در سراسر کشور گفته‌اند که بسیج اکنون به «حزبی نظامی ـ سیاسی برای سرکوب مردم، دانشجویان و درویشان و خواسته‌های مدنی آنان و مهندسی در انتخابات‌ها» تبدیل شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

وقتی که سران قبیله سخنی مخالف شرع میرانند موضعشان مشخص است که چگونه چنبره سر ملت فرود اورده اند

-- سلامتی ، Aug 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)