تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برزیل به سکینه محمدی پناهندگی می‌دهد

لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل از محمود احمدی نژاد خواسته است تا اجازه دهد که کشورش به سکینه محمدی آشتیانی که با حکم سنگسار مواجه است «پناهندگی» دهد.

به گزارش رویترز، وی گفت اگر دوستی اش برای رئیس جمهور ایران «ارزش» دارد و اگر حضور خانم محمدی در ایران ایجاد «مشکل» می‌کند برزیل از روی میل حاضر است او را «پناه» دهد.


لولا داسیلوا این سخنان را در نشست حزب خود برای معرفی دیلما روسف به عنوان کاندیدای حزب برری انتخابات ریاست جمهوری به زبان آورد.

سکینه محمدی آشتیانی به اتهام داشتن رابطه نامشروع در دادگاهی در ایران به سنگسار محکوم شد. حکم وی مورد اعتراض گسترده مجامع بین‌اللمی حقوق بشر قرار گرفت. این مجامع از دولت ایران درخواست کردند که حکم وی متوقف شود.

روز شنبه رئیس جمهوری برزیل طی سخنانی اعلام کرد که کشورش حاضر است به سکینه محمدی پناهندگی بدهد. وی از احمدی نژاد در خواست کرد که با این خواسته موافقت کند

اگر چه در رسانه‌ها اعلام شد که خانم محمدی سنگسار نمی‌شود اما مقامات ایرانی اعلام کردند که حکم اعدام او کماکان پا برجا است.

روز شنبه رئیس جمهوری برزیل طی سخنانی اعلام کرد که کشورش حاضر است به سکینه محمدی پناهندگی بدهد. وی از احمدی نژاد در خواست کرد که با این خواسته موافقت کند.

پس از آن‌که برزیل به همراه ترکیه تلاش کرد که دو طرف درگیر در پرونده هسته‌ای ایران را بار دیگر برای انتقال اورانیوم قانع کند روابط میان این دو کشور با یکدیگر بیش از گذشته نزدیک شد.

بنابر گزارش عفو بین‌الملل سکینه محمدی در سال ٢٠٠٦ به جرم داشتن رابطه نامشروع با دو مرد ٩٩ ضربه شلاق دریافت کرد. پس از آن اما او با اتهام زنای محصنه مواجه و به اعدام از طریق سنگسار مجکوم شد.

آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر تلاش کردند تا جلوی اعدام او را بگیرند.

هفته گذشته، داسیلوا در پاسخ به یک کمپین در دفاع از سکینه محمدی گفته بود که او نمی تواند از رهبران کشورها بخواهد که برخلاف قانون کشورشان عمل کنند.

اکنون اما او می‌خواهد از روابط خوب خود با احمدی‌نژاد استفاده کند تا بتواند حکم عفو محمدی را بگیرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ببین ما چقدر بدبختیم که یه کشور در پیتی و ورشکسته ابدی و ازلی اقتصادی و سیاسی مثل برزیل که خودشون لنگ دو دو تا چهار تای خودشون هستن و شهروند‌های خودشون نه امنیت اقتصادی دارن نه امنیت جانی ( لابد از پلیس اونجا که خودش مافیا یه قدرت مندیه و تو آدمکشی و جنایت دست همه خلاف کار‌ها رو از پشت بسته شنیدین)می‌خواهد به شهروند ما پناهندگی بده.

-- شهاب ، Aug 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)