تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

طالبان همایش بین‌المللی کابل را ناکام خواندند

گروه طالبان با انتشار یک اطلاعیه خبری، برگزاری همایش بین‌المللی کابل را اقدامی «بی‌نتیجه و ناکام» خواندند.

همایش بین‌المللی کابل سه‌شنبه ٢٩ تیر طی تدابیر شدید امنیتی در شهر کابل آغاز به کار کرد. در این کنفرانس نمایندگان بیش ٧٠ کشور، ۱۲ نهاد بین‌المللی و موسسات درگیر در زمینه توسعه، کشورداری و ثبات افغانستان شرکت داشتند.

در اطلاعیه طالبان برنامه این همایش «گنگ و بسیار بد» توصیف شده و گفته شده‌است این کنفرانس نشان داد آمریکا ابتکار جنگ در افغانستان را از دست داده و در کنترل اوضاع «ناتوان» است.

طالبان گفته‌اند هر گونه اقدامی در این راستا در گذشته با شکست مواجه شده‌است و از همین رو برنامه همایش کابل هم نشان داد که آمریکا و متحدانش در نظر دارند نیروهایشان را افغانستان خارج کنند و گناه آن را به دوش دولت «دست‌نشانده» افغانستان بیندازند.


افراد طالبان

پیش از این طالبان در بهمن ماه ۱۳۸۸ در واکنش به نشست لندن که با شرکت ده‌ها کشور و سازمان بین‌المللی در باره افغانستان برگزار شده بود با «اشغالگر» خواندن نیروهای تحت رهبری آمریکا، گفتند این نیروها به جنبه «نظامی‌گری» قضیه افغانستان باور دارند.

طالبان در حالی همایش کابل را ناکام می‌خوانند که این گروه به دلیل تدابیر شدید امنیتی نتوانست جریان برگزاری این کنفرانس را مختل کند.

روز چهارشنبه و یک روز پس از برگزاری همایش، اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد شماری از افراد طالبان را که قصد بر هم زدن این کفرانس را داشتند بازداشت کرده‌است.

هم‌زمان با این، روز گذشته باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا خروج نیروهای نظامی‌شان از افغانستان را تدریجی و مشروط خواندند.

اوباما با حمایت از همایش کابل، برگزاری آن را «نشانه حمایت جهانی» از افغانستان خواند و با دفاع از راهبرد آمریکا در این کشور گفت در این راستا آن‌ها می‌خواهند ظرفیت‌های کاری دولت این کشور را تقویت بخشند.

طالبان: آمریکا و متحدانش در نظر دارند نیروهایشان را افغانستان خارج کنند و گناه آن را به دوش دولت «دست‌نشانده» افغانستان بیندازند

وی با بیان این‌که روند خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان در نیمه دوم سال آینده میلادی آغاز خواهد شد بر حمایت از افغانستان تاکید کرد و افزود آمریکا هم‌چنان به عنوان یک همکار طولانی‌مدت افغانستان باقی خواهد ماند.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا که کشورش پس از آمریکا بیشترین نیرو را در افغانستان دارد از خروج مشروط نیروهای این کشور در سال آینده میلادی خبر داد اما تاکید کرد اجرای این طرح به اوضاع افغانستان بستگی خواهند داشت.

به گفته وی به هر اندازه که مسئولیت تامین امنیت افغانستان به نیروهای امنیتی خود این کشور واگذار شود به همان اندازه خواهند توانست نیروهای‌شان را از افغانستان خارج سازند.

اندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو نیز روز گذشته طی سخنانی در کابل بر انتقال تدریجی مسئولیت به افغان‌ها تاکید کرد و گفت این کار نه با توجه به زمان بلکه مطابق با شرایط صورت خواهد گرفت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)