تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

طرح مسائل ایران در دیدار اوباما و کامرون

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا خواستار پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود شد و گفت: امتناع جمهوری اسلامی از توقف برنامه هسته‌ای، به انزوای بیش‌تر آن می‌انجامد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری ایلات متحده از فشار بی‌سابقه تحریم‌های تازه علیه ایران یاد کرد و تلاش‌های بریتانیا در این زمینه را ستود.


رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر بریتانیا در ملاقات سه ساعته خود به «تحریم ایران، لزوم مذاکره مستقیم بین فلسطین و اسرائیل و مسائل اقتصاد جهانی» پرداختند. باراک اوباما در نشست خبری بعد از این دیدار، کنفرانس افغانستان را «تاریخی« توصیف کرد.

جنگ افغانستان، وضعیت خاورمیانه، تعهدات بین‌المللی ایران و سرنوشت عامل انفجار هواپیمای پان آمریکن بر فراز لاکربی محورهای گفت‌وگو بین سران دو کشور بودند. دولت اسکاتلند عبدالباسط مقراحی، بمب‌گذار لیبیایی را در ماه اوت سال گذشته به دلیل ابتلا به سرطان پیشرفته آزاد کرد. برخی محافل سیاسی در آمریکا این تصمیم را ناشی از رضایت دولت بریتانیا و لابی «بریتیش پترولیوم» می‌دانند.

دیوید کامرون در گفت‌وگو با اوباما تاکید کرد که آزادی مقراحی «کاملا اشتباه» بوده اما نباید «بی.پی» را در این میان مقصر دانست. انفجار هواپیمای «پان آمریکن» در سال ١٩٨٨ بر فراز لاکربی اسکاتلند ٢٧٠ کشته برجای نهاد و مقراحی در این ارتباط به حبس ابد محکوم شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایلات متحده از فشار بی‌سابقه تحریم‌های تازه علیه ایران یاد کرد و تلاش‌های بریتانیا در این زمینه را ستود

به گزارش اشپیگل آنلاین باراک اوباما در نشست خبری پس از این دیدار گفت که بخش عمده گفت‌وگوها پیرامون افغانستان بوده است. او جنگ افغانستان را لازم ولی دشوار خواند. اوباما همچنین استراتژی آمریکا در افغانستان را درست نامید و یادآور شد که قصد آمریکا افزایش توان مردم این کشور است تا آینده خود را بسازند.

نخست وزیر بریتانیا بر نیاز به زنده کردن استراتژی سیاسی در افغانستان تاکید کرد و گفت که شورشگری را نمی‌توان فقط با ابزارهای نظامی شکست داد. باراک اوباما نیز گفت که طبق توافق کنفرانس کابل، مسئولیت امنیت ولایات افغانستان به نیروهای دولتی این کشور واگذار خواهد شد.

سران دو کشور در دیدار سه ساعته خود بر لزوم گفتگوهای مستقیم بین اسراییل و فلسطینیان نیز تاکید کردند. دو مقام این دیدار را صمیمانه خوانده و تفاهم و همکاری بین آمریکا و بریتانیا در مسائل بین‌المللی را عمیق توصیف کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)