تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی یک نوجوان محکوم به اعدام

علی مهین‌ترابی، نوجوانی که به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، روز گذشته، چهارشنبه ۳۰ تیر پس از سپری کردن هشت سال در زندان آزاد شد.

محمد مصطفایی وکیل علی مهین‌ترابی با انتشار این خبر در وبلاگ شخصی خود، اعلام کرد که حکم اعدام موکلش در بررسی مجدد پرونده از سوی دادگاه به «قتل غیرعمد» تبدیل شد و حکم آزادی وی پس از پرداخت دیه صادر شده است.


علی مهین‌ترابی

علی مهین ترابی در سن ۱۶ سالگی در درگیری که منجر به کشته شدن مزدک خدادیان، هم‌مدرسه‌ای وی شد، شرکت داشت.

در جریان این درگیری که در سال ۱۳۸۱ رخ داد، مزدک خدادیان بر اثر ضربه چاقوی علی مهین‌ترابی جان خود را از دست داد. وی در بازجویی‌ها و دادگاه بارها اعلام کرد که قصد قتل مزدک را نداشته و ضربه چاقو به خاطر فشار جمعیت بوده ‌است.

حوزه ۳۳ دادگاه عمومی بررسی مجرمان نوجوان در کرج، علی مهین‌ترابی را در سال ۱۳۸۲ به اعدام محکوم کرده بود.

این حکم در حالی صادر شد که مادر مزدک خدادیان به عنوان یکی از اولیای دم از حق خود برای قصاص گذشت کرده بود و فقط پدر مقتول خواستار اعدام علی مهین‌ترابی بود.

صدور حکم اعدام برای این نوجوان ۱۶ ساله اعتراضات نهادهای حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی را در پی داشت. در پی این اعتراضات و پی‌گیر‌ی‌های وکیل وی، این پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه ارجاع شد. محمد مصطفایی آزادی موکلش را نتیجه تلاش‌های فعالان حقوق اجتماعی، هنرمندان و خبرنگاران می‌داند.

حکم اعدام علی مهین‌ترابی در بررسی مجدد پرونده از سوی دادگاه به «قتل غیرعمد» تبدیل شد و پس از پرداخت دیه حکم آزادی وی صادر شده است

ایران بالاترین آمار اعدام نوجوانان در جهان را دارد و بر پایه آمار عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ دست کم ۴۲ نوجوان را اعدام کرده‌است.

بنا بر همین گزارش ایران تنها کشوری است که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ اقدام به اعدام نوجوانان به خاطر جرائمی که قبل از ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند، کرده‌است.

با وجود امضای کنوانسیون حقوق کودک از سوی ایران روند صدور حکم اعدام برای نوجوانان زیر ۱۸ سال در ایران هنوز متوقف نشده‌است.

بر پایه این کنوانسیون،‌ صدور و اجرای احکام اعدام افرادی که در سن زیر هجده سال مرتکب جرم شده‌اند، محکوم است.
هم‌اکنون ۱۳۰ نوجوان زیر ۱۸ سال در ایران با دریافت حکم اعدام، در مسیر اجرای حکم قرار دارند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)