تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«شورای نگهبان آغاز کننده تقلب در انتخابات»

مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت ایران، امروز با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله محمد مومن، عضو شورای نگهبان گفته که که شورای نگهبان «نهال تقلب در انتخابات» را از سال ١٣٨٤ «نهادینه» کرد.

در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ١٣٨٤، مهدی کروبی از راه‌یابی به مرحله دوم بازماند.


در حالی که اکبرهاشمی رفسنجانی و محموداحمدی‌نژاد در دور دوم به رقابت پرداختند، مهدی کروبی معتقد بود که آرا جابه‌جا شده و او از ادامه رقابت ها کنار گذاشته شده است.

محمدخاتمی، رئیس جمهور وقت و عبدالواحد موسوی لاری، وزیر وقت کشور اما تقلب در انتخابات سال ٨٤ را رد کردند.

تارنمای سحام نیوز، امروز به نقل از مهدی کروبی نوشته که پس از دفاع آیت‌الله مومن از عملکرد شورای نگهبان، چون او را «فقیهی آگاه و با سابقه در انقلاب» می‌داند به او نامه نوشته است.

کروبی در این نامه از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران به نام «تقلب آشکار» یاد کرده و پرسیده «آیا بعد از ورود این آثار مخرب و زیان‌بار به کشور و نظام، وقت بازخوانی، بازنگری و اصلاح در رفتار آن شورا فرا نرسیده است؟»

در انتخابات ریاست جمهوری ٢٢ خرداد ١٣٨٨ محمود احمدی‌نژاد به عنوان فرد پیروز معرفی شد اما مخالفات دولت می‌گویند که او با «تقلب» رئیس‌جمهور شده است. حکومت ایران اما «تقلب در انتخابات» را رد می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آیت‌الله مومن ٢٥ تیرماه جاری گفت که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات «استصوابی» است.

کروبی: آن‌چه که تحت عنوان نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان اجرا می‌شود، خود مختاری بی‌حد و مرز است که اصل برائت را نفی و تفتیش خصوصی‌ترین عقاید داوطلبان و احاطه بر ضمیر اشخاص را بخشی از رسالت خود می‌داند

کروبی در پاسخ به این گفته محمد مومن در نامه‌اش نوشته که آن‌چه که تحت عنوان نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان اجرا می‌شود، «خود مختاری بی‌حد و مرز است که اصل برائت را نفی و تفتیش خصوصی‌ترین عقاید داوطلبان و احاطه بر ضمیر اشخاص را بخشی از رسالت خود می‌داند.»

رئیس مجلس ششم در ادامه نامه گفته که شورای نگهبان «حق انتخاب شدن و انتخاب کردن ملت» را با «رد صلاحیت‌های فله‌ای» نادیده می‌گیرد.

کروبی پرسیده :«به‌راستی رد صلاحیت ۴۰ نماینده که در ادوار مختلف مجلس حضور داشتند و همگی متعلق به یک جریان سیاسی بودند به چه جرمی صورت گرفت؟»

در جریان انتخابات مجلس هشتم در سال ١٣٨٦، شورای نگهبان صلاحیت ٤٠ نماینده مجلس هفتم را تایید نکرد.

دبیرکل حزب اعتمادملی خطاب به آیت‌الله مومن نوشته: «جراحی شورای نگهبان در انتخابات ششم را به یاد می‌آورید که در آن نفر سی و دوم لیست جناب آقای حداد عادل به جای نفر ۲۸ آقای علیرضا رجایی قرار گرفت. در آن جراحی موفق سه تن از دایره ۳۰ نفر تهران بیرون رانده شدند و جالب آنکه آقای رجایی که در دور اول تائید صلاحیت شده بود و رای نیز آورده بود، بعد از جایگزینی آن شورا، در مرحله دوم رد صلاحیت و از شرکت در آن مرحله محروم شد.»

مهدی کروبی با ارایه مثال‌هایی از این دست گفته که شورای نگهبان به «شورای کسب و حفظ قدرت تبدیل شده است.»

شورای نگهبان ١٢ عضو دارد که ٦ عضو فقیه آن را رهبر ایران انتخاب می کند و ٦ عضو دیگر آن که حقوقدان هستند با معرفی رئیس قوه قضاییه به مجلس، توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

شورای نگهبان در ایران کار بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات‌ ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان رهبری را بر عهده دارد. این شورا همچنین قوانینی را که توسط مجلس تصویب می‌شود باید مورد تایید قرار دهد تا اجرایی شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای کروبی، نظام اسلامی از ابتدا پایه هایش گج گذاشته شده است، و دیر یا زود فرو می ریزد. نهال «تقلب و دروغ و نیرنگ»، از ریشه فاسد این نظام بیرون آمده است.
نهال تقلب،

-- Nahal Drogh ، Jul 21, 2010

سی و دو سال کار این حکومت دروغ و فریب و جعل و ریا می باشد. بانک مرکزی تقلبات انتخاباتی در دست جنتی می باشد. نظام ولایت فقیه بدون سرکوب و دروغ و دجالیت نمی تواند به حیاتش ادامه بدهد.

-- سهیلا ، Jul 21, 2010

با احترام به اقای کروبی باید خدمت ایشان عرض کنم که سابقه تقلب انتخاباتی به خیلی قبل از سال 1384 بر می گردد، که ایشان فرموده اند. شما فکر می کنید که ان همه پرسی در فروردین سال 1358 که شاه را می خواهید یا جمهوری اسلامی (هنوز تعریف نشده) خودش کم تقلب داشت؟ هم در سوالش تقلب بود و و هم در نحوه اجرای ان! و بعد شما سر ان تقلب ها را بگیرید و بیاید به انتخابات دوم وقتی که مجلس موسسان سقط جنین شد و از جایش مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی سردرواورد. و همینطور الا ماشاالله تا سال 1388 و بعد هم تا امروز.

وقتی که ما مدرسه می رفتیم شعری بود که "تقلب توانگر کند مرد را --- تو خر کن دبیر خردمند را" ظاهرا تقلب یک ورزش ملی شده است.

-- بدون نام ، Jul 21, 2010

حزب اللهی های احمق......؟؟؟؟
برگرفته از وبلاگ آب وآتش

: وقتی به حمله عده ای بی بصیرت و احمق به منزل و دفتر شیخ یوسف صانعی اعتراض کردم و از جمله این احتمال را دادم که عده ای برای خراب کردن وجهه مثبت و محبوب حزب الله دست به این اقدامات می زنند ، از سوی برخی از دوستان وبلاگ نویس حزب اللهی از جمله امید حسینی به این متهم شدم که زیادی خوشبینانه به قضایا نگاه می کنم و صریحا باید عامل این بی نظمی ها و بی قانونی ها را حزب اللهی های احمق دانست نه کسانی که می خواهند آنها را خراب کنند ، اما در این ماجرا جای هیچ گونه احتمال و حمل به صحتی نیست چرا که انصار حزب الله کرمانشاه با بی شرمی تمام رسماً مسئولیت این اقدام غیر قانونی خود را به عهده گرفته است و از این نظر زبانم پیش دوستانی چون امید حسینی ( آهستان) کوتاه است . اما آیا علی رغم این همه صراحت ، آقایان قوه قضاییه و اجرایی و مسئولان نظم و امنیت شهر کرمانشاه هم دستشان بسته است و نمی توانند برخورد قانونی با این ماجرا کنند ؟! منتظر روزهای آینده می مانیم.


پانوشت دوم : برخی از دوستان معتقدند علت بر هم زدن کنسرت گروه بیدل توسط گروه فشار مزبور ، رأی سراج به نامزدی بجز نامزد اکثریت مردم ایران بوده است . این جمله احمقانه تر از احتمال اولی است چرا که رهبر عزیز انقلاب تمامی کسانی را که در انتخابات شرکت کردند و به هر کسی از آن چهار نفر رأی دادند دارای اجر دانستند . بر این اساس هنرمندان متعهدی چون مجید مجیدی و سید حسام الدین سراج اگر چه با رأی اکثریت مردم همراه نبوده اند و ممکن است ما با نظر آنها در این زمینه همراه نباشیم ، اما آنها برای همیشه متعلق به اردوگاه هنر انقلاب اسلامی هستند بخصوص از این جهت که رأی آنروز آنها مربوط به زمانی است که رسوایی فتنه انگیزی آنان به روشنی امروز نبوده است و حتی اگر جرمی هم مرتکب شده باشند که نشده اند ، این وظیفه قوه قضاییه و مسئولان مربوط است که به جرم احتمالی آنان رسیدگی کنند نه عده ای که بدون پایبندی به قوانین حکومت اسلامی ، خودسرانه هر چه بخواهندمی کنند .

مهم :بعد از سه روز تحریر : حتماً حتماً نوشته همکار خوبم آقای "ایرج نظافتی" دبیر گروه گزارش کیهان را که در وبلاگش "محله" نوشته است در این باره بخوانید . بخصوص از این نظر که نظافتی ، هم کرمانشاهی است و هم در نشریه یا لثارات الحسین وابسته به انصار حزب الله کار می کند . او معتقد است که صادق اشک تلخ ، در هیچ کدام از این دو دوره به احمدی نژاد رای نداده و بر اساس شواهد فراوان در هر دو دوره به مهدی کروبی رای داده است ! او حتی در ماههای بعد از فتنه حاضر نشده یک بیانیه کوتاه علیه کروبی صادر کند ! این نوشته مستند ، باز هم آن احتمال مطروحه در نوشته قبلیم در تخریب منزل صانعی را تقویت می کند که دشمن ( این بار دیگر دوست نادان به کار نمی برم !) برای خراب کردن حزب الله و نیروهای خط امام و رهبری ، با نام حزب الله و خط امام و رهبری اقدام می کند و به همین دلیل است که در کرمانشاه نه قوه قضایی جرئت مقابله با قانون شکنی های آشکار افراد تحت امرش را دارد و نه نیروی انتظامی و قوه مجریه و نه نمایندگان کرمانشاه در مجلس کلمه ای در این باره حرف می زنند و نه بچه های اطلاعات پا جلو می گذارند و جلوی این خودسریها را می گیرند .

نظافتی نوشته که صادق اشک تلخ به هیچ وجه به تشکیلات اصلی انصار حزب الله ارتباط ندارد و با نشریه لثارات الحسین هم نسبتی ندارد . نوشته ایرج نظافتی عزیز را حتما ً حتماً بخوانید .

-- حزب اللهی های احمق......؟؟؟؟ ، Jul 21, 2010

تقلب در انتخابات موضوع اصلی نیست چراکه اگر موسوی هم پیروز اتنخابات می بود، بحث تقلب همچنان مطرح بود و به همین شکل نیز ادامه می یافت. اصل بر نامشروعیت هاشمی و قلدزی های وی و فرزندان ایشان است که بر قدرت احاطه دارد.

-- fakheri ، Jul 21, 2010

این آخریه از رفستجانی گفته تا عامل اصلی و متقلب فتنه فراموش بشه

-- اکبر ، Jul 22, 2010

من در 1 فيلم مستند فرانسوی که 3 يا 4 سال پيش ديدم در آن فيلم از نقش مجتبی خامنه ای حرف ميزد. که ايشان کنترل سپاهو کشور را دارد.قدرت پشت پرده است.و ميخواهد حجاب را سخت تر کند و ميخواهد جانشين پدرش شود.ديروز ديروز به همره يکی از لاريجانيا ميرود قم تا مدرک جلعی عظمائی را بگيرد. مجتهدی که از جنايات اين خانواده ـگاه است کار شر امريکائی ميکند و به ايشان مدرک را نميدهد.خير و شر در برابرتان است.شمائی که شر امريکا را ميبينيد،بگوئيد اينهمه وثيقه به کجا ميرود.اينهمه جريمه کجا ميرود؟

-- بدون نام ، Jul 22, 2010

با سر هم بندی شورای نگهبان دستکاری در انتخابات آغاز شد.

-- بهنام ، Jul 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)